Aktiver Dark mode Deaktiver Dark mode

4 tegn på at dit website ikke fungerer optimalt (Og hvordan du løser det)

4 tegn på at dit website ikke fungerer optimalt (Og hvordan du løser det)

Du skal tænke dit website som et hus. Du bygger et virkelig smukt hus, som alle i dit nye boligkvarter taler om. Det er rart at være. En flot forhave, bløde lænestole. Smukt og dejligt. Det er uden tvivl dit drømmehus.

Men med tiden forbliver det uberørt og dårligt vedligeholdt. Så det hus, alle i kvarteret talte positivt om, bliver ikke længere positivt omtalt i takt med det begynder at se forfaldet ud.
At have en flot forhave og et lækkert hus kræver vedligeholdelse, optimering og plejning.

Det samme gælder dit website. For at forhindre, at brugere får en dårlig oplevelse med dit website, så behøver det kærlighed – også kaldet vedligeholdelse og optimering.

Her kommer jeg med nogle tips til at spotte hvorvidt dit website trænger til kærlighed, samt nogle tricks til at løse det.

Tegn på, at dit website trænger til kærlighed:

1. Dit website handler KUN om dig eller dit firma

Dette er den største udfordring/fælde for de fleste websites. De fleste af os, er stolte af vores virksomhed. Faktisk er vi så stolte, at vi glædeligt fortæller alt og alle hvor store og dygtige vi er.

  • Vi er Danmarks førende i ________-branchen.
  • Vores produkter eller services er ________.
  • Vi hjælper bl.a. ________.
  • Lyder dette bekendt?

Virksomheder vil have potentielle kunder til at vide hvor store de er. De vil fremstå velrenommerede og de vil sikre, at alle ved hvad der adskiller dem fra de andre – hvorfor de er så unikke.

Problemet er bare, at vi ikke altid vil være omkring mennesker, der kun taler om dem selv hele tiden. Det samme gør sig gældende for dit website.

Dine kunder vil høre om det, der er vigtigst for dem – primært i hvert fald. Derfor skal du altid tænke dit website til dine kunder og ikke til dig selv. Du kan f.eks. adressere dine kunders bekymringer ved at bruge "dig ”-udtalelser frem for "vi". Gør det mere personligt. Hvilke problemer har dine brugere? Og hvordan kan du hjælpe med at løse dem?

2. Dit website konverterer ikke længere kvalificerede leads

HUSK at dit website er din nr. 1 sælger. Det er dit allerstærkeste markedsføringsredskab – det sælger for dig 24/7 – selv når du sover.
Besøgende på dit website skal være så velinformeret som muligt gennem dit content. Faktisk skal de helst være så velinformeret, at de – når de sender en forespørgsel via din kontaktformular – skal være end 80% klar til at foretage et køb.

Start med at oprette meningsfuldt indhold. Kan brugere nemt finde frem til de spørgsmål de dagligt stiller, når de surfer rundt på dit website?

Hvis du har denne type content – altså den content, der belyser og besvarer dine kunders spørgsmål og problematikker - og stadig har problemer med at konverterer de kvalificerede leads, så er den mest sandsynlige årsag, at dine besøgende ikke finder frem til dit gode content. Her vil det være en god idé, at få kigget på UX eller at lave A/B splittest med 2 ugers sprints.

Og hvis du ikke har den denne type content, ja så er det tid til at starte!

Start med at lave en liste over alle de spørgsmål dine nuværende og potentielle kunder ofte stiller dig. Også selvom det er svære spørgsmål.

Brug listen, som et startpunkt til at oprette nyt content til dit website. Har du en marketing og/eller salgsafdeling, så inddrag dem, da det oftest er dem, der har den direkte dialog med kunderne.

3. Dine besøgende ser kun 1 eller 2 sider på dit website og forlader derefter

Måske har du taget dig tid til at gennemgå dit website ved hjælp af Google Analytics og du bemærker, at antallet af sider, der er set pr. Session, er på 1 eller 2 sider pr. Session.

Det vigtigste skridt til at øge dine sider pr. Session er, at bestemme hvilke sider de fleste besøgende lander på. Du kan finde disse oplysninger ved at gennemgå adfærdsoversigt i google analytics.

Derfra kan du begynde at analysere siderne ved at besvare disse spørgsmål:

  • Fokuser vi vores content på at besvare de spørgsmål vi hyppigst bliver stillet?
  • Guider vores content den besøgende i den rigtige retning eller til en konvertering?
  • Er vores design med at guide den besøgende i den rigtige retning eller distraherer det og trækker brugeren væk fra sidens mål?

Ved at justere en ting ad gangen begynder du at udvikle en større forståelse af dine brugeres adfærd og kan bruge den til at opbygge en bedre website.

Det skal dog siges, at det ikke nødvendigvis er en dårlig ting med en høj bouncerate (når kunderne hurtig hopper væk fra dit site), for det kan jo være din side er tip-top og performer så godt, at dine brugere lynhurtigt finder frem til den nødvendige informationer og derfor ikke behøver surfe mere rundt.

4. Dine konverteringspunkter bliver ikke klikket på

Brugeradfærd ændres hele tiden. Hvis dine besøgende ikke længere klikker på din CTA (call to action) eller tager kontakt via din kontaktformular, så skyldes det normalt, at der enten har været et skift i brugeradfærden eller at noget ikke fungerer optimalt.

Hvis noget ikke fungerer, kan det betyde, at selve CTA-linket muligvis ikke fungerer længere eller at kontaktformularen har en teknisk fejl. En god måde at forstå dine besøgendes adfærd er ved hjælp af heatmaps. Heatmaps kan hjælpe dig med at se, hvordan dine brugere navigerer rundt på din side.

A/B splittest er en anden måde, at forstå og ændre dine besøgendes adfærd på. Ved at ændre en del eller blot et lille element af dit website kan du afgøre, om ændringen fungerer eller ikke fungere. Det kan være alt fra at ændre en knap farve til at ændre fra ren tekst til tekst + video.

Du kan opleve, at der ikke bliver klikket på den CTA du havde planlagt skulle klikkes på. Måske vælger dine besøgende at klikke på et billede på din side i stedet for den CTA, der egentlig var tiltænkt formålet. Og ved at klikke på billedet ryger de ingen veje. I det her specifikke tilfælde vil det f.eks. være optimalt, at optimerer efter situationen og tilføje link til billedet.

Små tests og tweaks med en kontinuerlig optimering hjælper med at sikre, at dit website forbliver effektivt og derved får dine besøgende til at blive kunder i din virksomhed.

Konklusion

Når du aktivt fokuserer og optimerer på dit website og opretter kvalitetscontent, der besvarer dine brugeres spørgsmål og imødekommer deres udfordringer, så vil det have en positiv indflydelse på dit websites performance.

Test og analyser løbende, så dit website konstant yder det bedste og skaber den bedste brugeroplevelse for dine potentielle kunder. For fokuserer du på den gode brugeroplevelse, så vil det også tiltrække de kvalificerede leads.

Med andre ord er hverken dit website – eller dit hus – færdigt. Der er hele tiden noget man kan optimere på og forbedre 😉

envelopephone-handsetchevron-downarrow-uparrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram