Aktiver Dark mode Deaktiver Dark mode

5 punkter, der vil øge konverteringen på dit website

5 punkter, der vil øge konverteringen på dit website

Risikoen for at du mister potentielle kunder og indtægter stiger, hvis dit website mangler vigtige funktioner 🤯. Det kan fx være manglende målrettet content, et uoverskueligt design og hvis du ikke har tænkt UX og god brugervenlighed ind på dit site.

Men frygt ikke! Du kan altid forbedre og optimere din side. Jeg vil komme ind på 5 konkrete punkter, som kan hjælpe dig med at øge konverteringen på dit website.

De 5 punkter er:

  • Virksomhedsinformation
  • UX elementer
  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Content
  • Tillidselementer
#1: Virksomhedsinformation

Når folk besøger dit website og finder dig interessant, vil de typisk lede efter vigtige detaljer om din virksomhed. Er de let tilgængelige at finde?

Ja, det er jo egentlig ret basic, ret basic, men ikke desto mindre vigtigt. Så hvilken type virksomhedsinformationer skal du have på dit website?

  • Placering
  • Åbningstider
  • Kontaktinformation
💡
Disse informationer skal, som standard, være let tilgængelig for dine besøgende på dit website . Det kan være en god idé at placere disse informationer i footeren.

Disse mere praktiske informationer omkring dig og din virksomhed er også med til at skabe tillid og troværdighed hos dine besøgende.

Her har hr og fru B f.eks. gjort praktiske oplysninger, såsom adresser og åbningstider let tilgængelige i footeren
Her har hr og fru B f.eks. gjort praktiske oplysninger, såsom adresser og åbningstider let tilgængelige i footeren
#2: UX fokuseret elementer (Øget brugervenlighed)

Brugerens oplevelse på dit website er alt afgørende for om folk bliver på dit website, eller forlader det. Du er nødt til at have fokus på din UX (brugervenlighed). Med god UX kan du engagere dine besøgende og gøre det nemt for dem, at finde det de har brug for.

Her er et par UX-elementer som du kan tilføje for, at gøre dit website lettere at bruge:

En simpel navigation på dit website

Gør det nemt for dine besøgende at finde det produkt eller oplysninger de har brug for - blot med et enkelt klik. F.eks. vil en simpel menustruktur og et godt og iøjnefaldende søgefelt have en positiv effekt på dit website. Med en god menustruktur vil den besøgende få et hurtigt og godt overblik over dine services, produkter mm. Med søgefeltet har de også muligheden for at søge efter noget specifikt - på den måde skal de ikke bruge evigheder på at tænke selv, hvor lige præcis det de søger ligger på siden. Des mindre den besøgende skal tænke, des bedre. Det skal være intuitivt.

Eksempel 1: Simpel menu navigation, men med fokus på søgefelt
Eksempel 2: Kompleks menu som er pakket ind i en simpel megamenu for at skabe overblik
Eksempel 2: Kompleks menu som er pakket ind i en simpel megamenu for at skabe overblik
Billeder og video i høj kvalitet

Billeder siger mere end 1000 ord - også når det bruges på dit website. Hvis du vil have dine besøgende skal se dig, som troværdig og kvalitetsbevidst, så er du nødt til at afspejle det i nogle gode, autentiske billeder og videoer. De billeder du har fra dit første website og har genbrugt de sidste 5 år, vil derfor være en god idé, at få skiftet ud med nogle nye. Din virksomheds billeder og videoer skal afspejle der hvor din virksomhed er nu. Igen kommer vi til tilliden og troværdigheden - lad brugeren se DIG og DIT produkt. Ikke masseproducerede stockbilleder, som bare er der, for fyld. Nej, tænk over hvor det giver mening på dit website at bruge billeder og videoer. Det kan være med til at understøtte dit budskab og kan i flere tilfælde gøre det lettere for den besøgende at aflæse, fremfor lange tunge tekster.

Hurtig load hastighed

Dine besøgende vil ikke vente på, at oplysninger indlæses på dit website. Du kan læse mere om hvilke konsekvenser det kan have for din bundlinje, hvis dit website ikke indlæses hurtigt nok lige her.

For at se hvor hurtigt dit website indlæses kan du bruge et af Googles mange værktøjer - Google PageSpeed Insights. Her kan du også se hvad du kan gøre, for at forbedre dit websites indlæsningstid.

Kvalificeret Call-To-Action (CTA) knapper

Du har brug for præcise CTA-knapper for at guide dine besøgende til næste trin. Design derfor disse knapper så de skiller sig ud - både farve og formmæssigt. Giv dem en effekt, når brugeren hover hen over, så de indikerer, at de er interaktive. Husk også en god CTA-tekst, som kort og præcist forklarer brugeren, hvad der sker, hvis de klikker på knappen. Her kan du evt. A/B splitteste, for at teste forskellige knaptekster, farver mm. for at se hvilke der performer bedst. Det kan du læse meget mere om i vores indlæg omkring A/B splittest lige her.

Du kan også køre med primære og sekundære knapper. De knapper du allerhelst ønsker din brugere skal trykke på, er dine primære knapper. Gør disse mere iøjefaldende, men lav de sekundære i samme stil, men måske med en mere neddæmpet farve, eller blot en border. Huske stadig, at det er vigtigt, at give brugeren noget feedback i form af en form af en hover effekt.

Men hvad gør så dine CTA-knapper succesfulde?

  • De sender dig direkte til det punkt som du har vist interesse i
  • De skiller sig ud fra resten af siden
  • De opfordrer dig til at udføre en handling
Eksempel 1: Klar og iøjefaldende CTA ved hr og fru B.
Eksempel 2: Klare primære og sekundære knapper ved ReumaNord.

Tilføjelse af disse UX elementer hjælper med at øge konvertering på dit website, udelukkende fordi det er let at bruge. Dine besøgende bliver hængende længere, de klikker mere rundt, udforsker og kommer gerne retur til dit website, når du har fokuseret på at gøre deres brug af websitet nemt.

#3: Søgemaskineoptimering

Vidste du, at kun 33% af små og mellemstore (SMV'er) har et website som er optimeret med SEO content? Læs mere her. Hvis dit website ikke er optimeret med SEO så er du ikke alene, men det er tid til at handle.

Dine potentielle kunder vil ofte finde dit website ved at søge på søgemaskinen som f.eks. Google. Derfor er SEO et af de mest effektive marketingselementer til dit website - når det da laves korrekt!

Så hvordan optimerer du - ret basic - med SEO?

Find de rigtige søgeord

Hvis du vil rangere godt i søgeresultaterne, så skal du starte med at integrere relevante søgeord på dit website. Til det kan du bl.a. bruge ubersuggest, som hjælper dig med at finde relevante termer på søgeord, som du så kan indarbejde på dit website.

Tænk mobile first (repsonsive)

Ikke alle har adgang til dit website via en desktop. Du SKAL derfor have et responsivt website for at sikre, at det tilpasser sig dine brugerens enhedLæs mere omkring mobile first indexing, samt hvilken betydning det har for dig lige her.

Optimer dine metatags og titles

Optimering af dine titels- og descriptions hjælper dig med at rangere godt i søgeresultaterne. Så ved at oprette en søgeordsdrevet overskrift, samt beskrivelse, kan du rangere bedre og skabe mere relevant trafik. Hvis du har WordPress CMS så er værktøjer som Yoast SEO og RankMath rigtige gode at bruge.

Eksempel på title- og descriptions
#4: Informativt content

Content spiller en afgørende rolle, når det handler om at skabe relevant trafik til dit website. God content hjælper ikke kun med at skaffe relevant trafik - det er også med til at øge troværdigheden på dit website!

Du kan bruge adskillige former for content til at engagere din målgruppe, herunder bl.a.:

  • Blogs
  • Videoer
  • Infografik
  • E-bøger
  • Whitepaper
  • osv.

Vigtige tips for at skabe førsteklasses content:

Lav content til mennesker, ikke til søgemaskiner

Hvis du fokuserer på at skabe content, som din målgruppe finder informativ og vil bruge deres tid på at læse, vil søgemaskinen opfange denne adfærd som en positiv ting og dermed rangere dit website højere.

Test forskellige content former

Begræns ikke din contentform til en type. Din målgruppe reagerer forskelligt så en god ide vil være at levere content i forskellige former for at ramme bredt. Det holder også din content frisk og spændende for dine brugere.

Opret content ofte

Hyppig oprettelse af content skaber nye muligheder for folk, at opdage din forretning. Brug en contentkalender, som kan hjælpe til at holde overblik over mærkedage, planlægning, samt offentliggørelse af din content.

Og ja, det er et stort arbejde at udvikle content. Men det skal nok skabe værdi hvis du bare holder fokus.

#5: Tillid- og troværdigselementer

Når nogen finder din virksomhed online for første gang, skal de helst hurtigt vide, at de kan stole på dig og din virksomhed. Det er her tillid- og troværdighedselementer kommer ind i billedet.

Det er også nævnt i nogle af de tidligere punkter, for ja. Konvertering, god UX og brugervenlighed handler i bund og grund om de gode forbindelser - herunder er troværdighed bare så afsindig vigtig.

Her er nogle elementer som kan give dit website en fordel i form af at skabe tillid:

Udtalelser

Udtalelser kan hjælpe dig med at fremhæve alle de positive træk ved dit brand og din virksomhed, så nye kunder kan få en fornemmelse af din virksomhed.

Anmeldelser

Du kan få positive og negative anmeldelser på platforme som Google, Facebook, trustpilot osv. Men en har at skabe 100 procent transparenthed så implementer dem gerne på dit website.

Case beskrivelse

Dine kunder er dine bedste sælgere og ambassadører for din forretning. At dine potentielle kunder kan læse hvordan du tidligere har udført en opgave, som er beskrevet i detaljer fra start til slut, giver en form for tryghed. På denne måde kan de hurtigt finde en tryghed i, at du kan løse deres problem.

Certificeringer

Hvis du har branchespecifikke kvalifikationer, som har givet dit en certificering eller lignende, så er det super godt at indsætte det på dit website.

Tillids- og troværdigselementer vil hjælpe dig med at øge dit salg eller leadgenerering. Når dine besøgende stoler på dit brand og virksomhed, så er de mere tilbøjelige til at blive nye kunder.

Opsummering

Et website er ikke bare et website. Det er din bedste salgsmakker, som arbejder for dig 24/7. Derfor skal den også passes og plejes, så den hele tiden kan performe og arbejde optimalt.

Øg konverteringen på dit website med målrettet content, god UX og SEO. Kig din brugers kunderejse igennem. Tag den skridt for skridt. Kan de finde  det de søger? Bliver de guidet godt rundt på siden? Er knapperne synlige, simple og forklarende? Test, test og test. Afprøv forskellige ting og gå med det, der performer bedst

Og for guds skyld - tænk tillid og troværdighed ind på dit site. Du sælger ikke til maskiner - du sælger til mennesker. Derfor er det så vigtigt, at vise noget personlighed og skabe et tillidsbånd. Hav dine virksomhedsinformationer synlige, så brugeren nemt kan kontakte dig, hvis de har brug for det. Implementer cases og anmeldelser. Vis du har styr på det.

👤

Tænker du kunden og deres oplevelse ind først, når du designer og gennemgår dit website, så er du allerede et godt stykke på vej mod at skabe flere relevante leads og øge dit salg.

Har du brug for en gennemgang af dit website? Rådgivning og sparring, eller opbyggelse af dit website helt fra bunden? Vi står klar og hjælper gerne til, så du kan få et website, der skaber resultater. Kontakt os her.

chevron-downarrow-uparrow-leftarrow-right