Case: Øg salget på din webshop med disse tiltag - Octokom

Case: Øg salget på din webshop med disse tiltag

Øg salget på din webshop med konverteringsoptimering. Med forskellige tiltag i form af design og funktionaliteter kan du øge konvertering på din webshop – om det er salg, tilmelding til nyhedsbrev, læsere og besøgende af en eventuel blog eller andet, der har relevans for netop din shop.

For at gøre det mere håndgribeligt kommer vi med en konkret case:

Hvis vi ser på forsiden af webshoppen, så er der placeret metafunktioner i øverste højre hjørne i form af søge- og kurv ikon. Den tekst, som besøgende støder på, når de lander på hjemmesiden tydeliggør også, hvorfor de skal vælge netop denne shop frem for andre.

Dette giver en god indikation af hvem virksomheden er og hvad de kan tilbyde og giver et godt førstehåndsindtryk.

Flere tiltag du kan lave for at give dine brugere et godt førstehåndsindtryk, når de besøger din hjemmeside har vi skrevet et mere dybdegående indlæg om, som du kan læse lige her.

I dagens digitale verden, så handler det om at skille sig ud. En god måde at skille sig ud på er ved at vise personlighed. Har man modet på det anbefaler vi, at vise ansigt og et indblik i jeres virksomhed med en video allerede her på forsiden. På lige denne side er der med en kort og præcis tekst for at gøre det mere personligt. Uanset om det er video, billede, link til “om os” eller andet, så er det vigtigt at vise noget personlighed for at skabe troværdighed og tryghed.

En anden vigtig måde at skabe troværdighed er, at gøre det let for den besøgende at finde kontaktoplysninger. En god idé er at have det til at ligge fast i footeren og under en kontaktside. Du kan også f.eks. også vælge, at have det til at ligge det fast i et topbar.

En undersøgelse udarbejdet af Benjamin-Grundgaard viser, at ca 30% af alle tabte ordre skyldes, at kunderne ikke kan finde det ønskede produkt. Dette kan enten skyldes en dårlig menustruktur eller en rodet og indviklet side.

For at komme dette til livs kan man med fordel inkorporere en søgefunktion på sin webshop. På lige netop denne side er den sat i øverste højre hjørne, tæt ved kurven. Denne har også en: ”Mente du?”-funktion, som kan hjælpe kunden med deres søgning. Der er ikke nogle tomme søgeresultater, så hvis hjemmesiden ikke giver nogle resultater udfra brugerens søgeord, så vises en ”UPS” siden med ”Måske du vil se på…” produkter, som kan være relaterede til eventuelle tidligere søgninger, visninger, populære produkter, nye produkter eller andet. Man kunne også indsætte bokse med links til forskellige kategorier eller andet. På den måde ‘taber’ man ikke den besøgende, men prøver at lede dem i den rigtige retning.

Under produktsiden er produktet placeret i venstre side og produktdetaljer og beskrivelser i højre. Derudover vises lagerstatus, leveringstid, forsendelse, returret og sikkerhed. Der er blevet taget gode produktbilleder, hvor farve og tekstur på produkterne er gengivet godt.

Her kunne man med fordel også vælge at udvide med produktvideoer – specielt, hvis det er tøj man sælger, giver dette godt i forhold til konvertering. Store virksomheder som ASOS, NA-KD mm. benytter sig af dette og har gjort det længe. Det giver en god indikation til forbrugeren omkring pasform mm.

Produkttekster er altid lidt en finurlig størrelser. Læser man overhovedet disse, eller er de blot fyld? Med en levende og personlig beskrivelse vil det kunne bakke op om billederne og dermed øge troværdigheden for forbrugeren. Specifikationer som modellens str., pudens mål eller andet bør altid stå først og gerne i punktform, så det er nemt og hurtigt for den besøgende at aflæse.

Sælger du tøj, interiør eller andet, som kan være svært at gengive 100% på et billede – og produkter i bund og grund afhænge af udseendet, vil det selvfølgelig kun være et plus med de her tekster. Sælger du noget, hvor udseendet måske ikke er nær så vigtig, så kan du med fordel skrive nogle mere kreative, finurlige, sjove, korte og præcise tekster.

En virksomhed, som tænker kreativt, når det kommer til produkttekster og sider, så er det Daily Harvest. De udvikler og leverer superfoods i form af smoothies, supper mm. F.eks. skriver de dette om en af deres smoothies:

Kicks fatigue to the curb. Leaves inflammation in the dust. Makes bloating a thing of the past. It’s a bird, it’s a plane, it’s Ginger + Greens!

Det er i indkøbskurven det største frafald sker. Det skyldes især, at flere kunder benytter indkøbskurven til at sammenligne priser på flere hjemmesider på samme tid, inden de beslutter sig for, hvor de vil købe produktet. På den her side vises produkterne med produktbillede, og relevante oplysninger. Der står også kundeservice informationer – igen for at skabe tryghed og altid være klar med hjælp i alle trin på forbrugerens kunderejse.

Når kunden når kurven, er måden hvorpå levering foregår vigtigt. Derfor opsummeres leveringstid på siden, og der udsendes mails når ordre er modtage, ordre og afsendt og en opfølgende mail, der undersøger om købet levede op til kundens forventninger.

Opsummering

Dette er blot enkelte tiltag, som er vist på netop denne side, men der er mange tiltag man kan gøre. Måske ikke alle tiltagene virker for dig og din målgruppe, men der er det en god idé at teste en masse med bl.a. A/B splittest for at blive klogere på hvordan du kan forbedre din webshop og yde den bedste service og side for netop din målgruppe.

Skulle du have spørgsmål angående konverteringsoptimering og hvad du kan gøre for at øge salget, så tøv ikke med at kontakte os!

Del indlæg: