Aktiver Dark mode Deaktiver Dark mode

Den bedste farve til dine call-to-actions

Den bedste farve til dine call-to-actions

Farve spiller en kæmpe rolle i forhold til den måde vi ser og oplever verden på. Det frembringer forskellige følelser, associationer mm. Men findes der farver, som er bedre end andre? Og findes der nogle specifikke farver, som vil få dine knapper til at boome med konverteringer?

Det korte svar er nej. Ingen farve er bedre end andre. Det hele afhænger af kontraster, budskaber og ”omgivelserne”. Hvordan du kan skabe de bedste ”omgivelser” for dine CTA’er, det vil jeg komme ind på her.

Men først; Hvad er en CTA?

Helt kort, så er en CTA en call-to-action. Det er et interaktivt element, som har til formål at guide brugeren i en bestemt retning. Knapper og formularer er de mest hyppige CTA’er, når vi snakker webdesign.

Nøglen til succes er konverteringer

Des flere brugere, der trykker på dine CTA’er – fx knapper med teksten: ”Tilmeld nyhedsbrev”, ”Køb nu” og ”Kontakt” - des flere leads og mere salg får du. Det ved vi. Men hvordan får du dine brugere til at trykke på disse knapper?

Her er der altså mange elementer, som spiller ind. Man kan ikke blot sige, at hvis dine knapper er orange, så performer de bedre. Nej. Det afhænger fuldstændigt af din målgruppe, de andre farver, som er brugt på dit website, dine tekster, billeder, budskaber mm.

Derfor findes der altså ikke én farve, som giver dig mere salg og flere leads. Desværre.

Vi opfatter farverne forskelligt

Farver kan påvirke vores humør. Men ikke alle farver påvirker os på samme måde. Det afhænger af kultur, alder, erfaringer, associationer mm. F.eks. symboliserer farven gul glæde og fred i Hinduismen, hvorimod den i Frankrig symboliserer jalousi og i Grækenland sorg.

Så ja, det er altså svært, at sige hvilken farve, der er bedst til dine CTA’er, eftersom farver opfattes forskelligt.

Farvers påvirkning afhænger af konteksten

et studie omkring ydeevne blev olympiske wrestlere tilfældigt tildelt enten en blå eller en rød uniform. Wrestlerne i de røde uniformer vandt over dem i de blå uniformer. I 16 ud af 21 runder var det altså den røde farve, der løb med sejren. Dette kunne tyde på, at rød gør dig mere aggressiv og konkurrenceminded.

Men i et andet forskningsprojekt, viste det sig, at farven rød faktisk kan forhindre os i at yde vores bedste i test.

What?? 🤯

Men det første studie viste jo, at det forstærkede vores ydeevne, når vi bar farven rød? At det var den sikre vej til sejr? Og nu siger du noget andet?

Ja. Det er ikke helt nemt, det med farver. Som nævnt tidligere, så ses de forskelligt af forskellige folk. Så om du er en vinder og yder dit bedste, eller taber kampen og ikke yder dit maks, det afhænger altså af konteksten og ikke nødvendigvis af farven.

Generelle CTA regler vi ved virker

Jeg forstår godt, hvis du er lidt forvirret omkring hvilken farve du skal bruge på dine knapper. Men for at skabe lidt mere forståelse for CTA’er og hvordan du bedst udnytter dem, så lad os lige kigge lidt på ting vi rent faktisk ved, der fungerer når vi snakker CTA og konvertering.

Dine knapper skal ’poppe’

Dine knapper skal være iøjnefaldende. Det skal være nemt for brugeren at se at det er et interaktivt element, som kan klikkes på. Med en god kontrast mellem din baggrund, din knappe og knaptekst, så vil dine CTA’er altså – rent statistisk i hvert fald – yde bedre.

Og når vi snakker om knapper, der popper, så tag lige og kig på dit websites farvepalette. Hvis blå dominerer dit website, så er det nok ikke smart, at have en blå farve på dine knapper – ikke til de primære knapper i hvert fald. Det kan derfor være en god idé at vælge en helt modsat farve til dine knapper. En kontrastfarve.

Hubspot lavede en A/B splittest omkring deres CTA farve. Her fandt de ud af, at den røde knappe konverterede bedre end den grønne. Men hvis vi kigger ordentligt på siden, så kan vi altså også se, at den grønne farve dominerer på hele sitet. Det er altså ikke kun knappen, der er grøn. Det er logoet og ikonerne også. Derimod skiller den røde sig mere ud, hvilket også kunne være én af grundene til, at netop den farve vandt flest konverteringer.

Vær konsekvent omkring dine CTA farver

Vi er alle vanedyr. De oplevelser vi udsættes for online lagre vi i vores hukommelse og husker, når vi igen interagerer med lignende produkter. Det kan og skal du udnytte.

Farver og former kan associeres til bestemte handlinger. De fleste af os er f.eks. vant til at når en del af en tekst står med blåt, så er det et hyperlink og kan derfor trykkes på og linke os videre. Det er nogle erfaringer vi tidligere har gjort os, derfor lagret det i vores hukommelse og nu noget vi gør automatisk.

Det betyder ikke at dine knapper skal være blå. Men det betyder, at du skal være konsekvent. Hvis dine knapper er gule på forsiden, skal de altså ikke pludseligt være grønne og lilla på undersiderne. Det forvirrer brugeren. Hvis du har en gul knappe på forsiden, så hold det gult hele vejen, da gul nu associeres med en hændelse – altså et link.

Primære vs. Sekundære knapper

Nu sagde jeg jo godtnok du skal være konsekvent i dit farvevalg – og det skal du også. Men du kan altså godt have en primær CTA farve og en sekundær farve. Hvis vi tager udgangspunkt i den gule farve, så hold denne til de vigtigste knapper. Altså dem, hvor du virkelig ønsker at brugeren klikker på. Så disse har en farve, der ”popper”. Til de ”mindre vigtige” knapper, kan du godt bruge en anden – måske mere nedtonet -farve. Men igen – lad være med at bruge alle regnbuens farver. Hold det konsekvent.

Så hvilken farve skal du vælge til dine CTA’er?

Det er altså nærmest umuligt, at sige hvilken farve du skal vælge til dine CTA’er. Det afhænger af målgruppen og konteksten. Selv forskerne er uenige om hvilken farve, der er ”vinder” farven.

Men én ting, som er bevist at øge konverteringen på dine knapper, det er omgivelserne. Lad ikke dine knapper ’blende’ alt for meget ind. Gør dem kontrastfyldte. Lad dem skille sig lidt ud på dit website. Giv en indikation på, at det er en knappe med brug af hover effekt og gode knap-tekster. Og test. En god gang A/B splittest skader aldrig.

I stedet for at bruge al din tid på at finde den perfekte CTA farve, så brug tiden på at skabe de bedste omgivelser for dine knapper.

Ingen enkelt farve er bedre end en anden. Hvor godt dine CTA’er konverterer, afhænger i sidste ende af, hvor meget den står i kontrast til området omkring den.

Skal du have hjælp med omgivelserne? Eller har du brug for rådgivning omkring dit website? Så tøv ikke med at kontakte os, vi står klar til at hjælpe!

Del artikel: 
chevron-downarrow-uparrow-leftarrow-right