Aktiver Dark mode Deaktiver Dark mode

Din hurtige guide til personas [infografik]

Din hurtige guide til personas [infografik]

De fleste indenfor salg og marketing har hørt om udtrykket personas, men hvad er det egentlig helt præcist og hvad bruges det til?

Uden en persona til at tilrettelægge dit content efter, kunne du lige så godt lede efter en nål i en høstak. Hvordan skal du kunne producerer relevant og interessant indhold, hvis du ikke ved hvem du kommunikerer ud til?

En veldesignet persona hjælper dig med at få det meste ud af dit marketingbudget, samt ramme plet med din kommunikation. Jeg har lavet en hurtig tre trins guide til personas, så du kan få helt styr på hvem det er du kommunikerer til. Med en persona har du pludselig sat ansigt på din målgruppe. På den måde virker det mere personligt - virkeligt - og ikke så anonymt længere.

Hvad er en persona?

En persona lægger fundamentet for din salgs- og marketingstrategi. Den er en semi-fiktiv beskrivelse af din ideelle kunde og repræsenterer din målgruppe.

Grunden til jeg kalder det 'semi-fiktiv', er at det ikke blot er en beskrivelse af hvem du tror din målgruppe er. Det er ikke blot en fantasi person, du selv har opfundet. Nej. Denne person er baseret på baggrund af research og interviews med dine reelle brugere og kunder.

Derfor indeholder din persona en masse værdifuld indsigt, som hjælper dig med at skrive en god konverterende tekst - i øjenhøjde med dine brugere og idéelle kunde. Og det er ikke kun teksten - det er hele udtrykket. En god persona skitserer alle de ting som du har brug for at vide om din målgruppe. Lige pludselig kender du din idéelle kundes alder, køn, job, udfordringer, bekymringer og mål. Personaen giver dig et indblik i kundens mindset og de ting, der påvirker deres beslutninger.

Den korte og præcise persona-guide

Okay, du skal til at lave en persona, men hvordan kommer du i gang? Det gør du selvfølgelig med den lynhurtige persona-guide:

Nu kan du også komme i gang med at få udviklet en persona. Jo bedre en indsigt i målgruppens mindset du har, jo lettere er det også at producere content, som rammer plet hver eneste gang.

Del artikel: 
chevron-downarrow-uparrow-leftarrow-right