Er det risikabelt med en hurtig lanceringsperiode? - Octokom

Er det risikabelt med en hurtig lanceringsperiode?

Med Datadrevet Design har man en kort lanceringsperiode. Dvs. fra at vi går i gang til du har en hjemmeside går der faktisk kun en måned fra vi starter til vi har lanceringsplatformen klar – altså din start hjemmeside.

”Men er det ikke risikabelt med så kort en lanceringsperiode?” Hvis du tænker det, så forstår vi dig godt. For den måde vi kender til at opbygge hjemmesider, altså den traditionelle måde, så kan det sagtens tage op til flere måneder, førend hjemmesiden er lanceret og klar til at performe.

En lang udviklingsproces kan trække tænder ud

Lanceringsplatform? Én måned? Det lyder godtnok dramatisk og forhastet! Ja, vi giver dig ret. Det er en stor ændring af hvad vi er vant til. Vi har selv udarbejdet hjemmesider siden 2014 og har været vant til den lange proces, som – helt ærligt – kan trække tænder ud. For når du først har indset, at der skal ske noget drastisk på den digitale front og I skal have en ny hjemmeside, giver det så mening, at I skal bruge tid på at finde det rigtige bureau til at opbygge og udvikle løsningen for og sammen med jer (jo, altså lige det her trin i fasen giver god mening – brug tid, undersøg markedet og vær tryg i det samarbejde I finder! Der er det vigtigste). Men når I så har brugt tid på dette, fundet den rigtige udbyder, så skal I yderligere vente 3+ måneder førend I har en funktionsdygtig hjemmeside.

Er du klar over hvor meget, der kan ske på den digitale front på 3+ måneder? Bare på én måned kan der ske en masse. Nye tiltag, nye idéer, smartere måder at gøre tingene på, tendenser mm. Det går så stærkt! Så hvorfor ikke bare komme i gang? Og ændre løbende, så din hjemmeside konstant er optimeret til maksimal brugervenlighed og opdateret på den digitale front!


Den digitale verden står ikke stille

Med den traditionelle måde at bygge hjemmesider på får du en helt ny hjemmeside – ofte efter en laaaang proces og herefter står den stille. Fuldstændig. Bomstille. Mens de digitale trends og tendenser bare flyver afsted. Efter et par år tænker du måske den skal opdateres. Så går der yderligere 3+ måneder og du får din hjemmeside relanceret. Herefter står det stille igen. Og sådan fortsætter det. Din hjemmeside står stille. Det gør din målgruppe, deres forventninger og den digitale verden ikke.

Læs også:
Traditionel vs. Datadrevet Design

Hvis du tidligere har fået redesignet dit website har du nok været igennem den – til tider – langsommelige proces med forhåndsbetaling og deadlines der bliver rykket og overskredet. Det er selvfølgelig ikke alle processer, der ser sådan her ud – nu har vi jo gjort det meget sort på hvidt, men måske du genkender noget af det her. Som HubSpot udtrykker det:

If you have ever been involved in a redesign, it’s likely that you did not enjoy the process. Between the large up-front costs, 3+ month build times (often launching late) and lacklustre results post-launch, it’s no wonder we only redesign every 1.5-2 years.

Hubspot

Datadrevet design – idéen bag hurtig lancering

Idéen bag lanceringsplatformen – launch pad, fundamentet for din online leadmaskine – altså din ”start-hjemmesiden” (kært barn har mange navne) og den hurtige lancering er, at hjælpe dig med at undgå meget af den ustabilitet og uro, der kan være forbundet med udarbejdelse af en hjemmeside. Vi er hurtig i gang, din hjemmeside bliver lanceret og det vil sige, den hurtigt kan begynde at konvertere og performe. Herefter handler det om kontinuerligt at opdatere den og målrette den din målgruppe, justerer, teste og få ny viden vi kan bruge til at sikre en hjemmeside, der konstant er opdateret og performer optimalt.

Selvom vi hurtig lancerer din hjemmeside, så er det altså ikke kun baseret på antagelser og noget vi bare hiver op af hatten. Den er understøttet af reel data og den bliver også videreudviklet på baggrund af reel data.

Hvad er en lanceringsplatform?

Grundet til vi kan udarbejde og lancere din hjemmeside så hurtigt, er at vi ikke bygger et 100% færdigt website med det samme, som du ellers kender fra den traditionelle måde at bygge hjemmesider på. I stedet bygger vi – hurtigt og effektivt – lanceringsplatformen. Denne er helt kort fortalt:

  • En hjemmeside, der udvikles og tilpasses i små, men konstante og kontinuerlige steps
  • En hjemmeside, der opfordrer designere og marketingfolk til at være observante på deres målgruppe og brugere af hjemmesiden og på den måde konstant opnår ny viden, bliver klogere og forstår deres brugere, deres købsmønstre og deres behov – og kan bruge denne viden til at justere og tilpasse hjemmeside og markedsføring
  • En hjemmeside med fokus på at give brugerne en gnidningsfri, brugervenlig og intuitiv brugeroplevelse

Målet med lanceringsplatformen

Målet er ikke at have en færdigudviklet hjemmeside efter 6 måneder. Målet med lanceringsplatformen er hurtigt at opbygge en hjemmeside, der ser- og fungerer bedre en det, du har i dag, men som ikke er dit slutprodukt. Det er derimod dit startprodukt. Din fundament, hvorfra der indsamles data fra brugerne, som kan bruges til at opnå viden og forståelse og konstant optimerer og forbedre ud fra dette.


Opsummering

Vi forstår de fordomme og bekymringer, der kan være i forbindelse med den korte lanceringsperiode. Men ved hurtigt at lancerer din hjemmeside, kan den også hurtigt begynde at skabe salg og konverterer.

Lanceringsplatformen vil ikke være perfekt, når den bliver lanceret. Det er der faktisk ingen hjemmeside, der er. Men grundlæggende handler det om at kunne skabe kontinuerlige forbedringer og opnå viden om sine brugere, så man kan tilpasse sin hjemmeside og markedsføring, i stedet for at sidde med en ”død” hjemmeside, der bare står efterladt og støvet – med problematikker, udfordringer og dårlige brugeroplevelser – indtil næste redesignsperiode om 2 år.

Hurtig lancering med Datadrevet Design = Hurtigt i gang med at øge salget, konvertere varme leads og opnå viden og forståelse for brugerne og deres købsadfærd og bruge dette strategisk på hjemmeside og i markedsføring

Del indlæg: