Udnyt farver til at fremkalde følelser - Octokom

Farvepsykologi: Udnyt farver til at fremkalde følelser hos dine kunder

Hvordan påvirker farver os i dagligdagen? Og hvordan kan det udnyttes, når vi snakker om hjemmeside design? Farver har en evne til at påvirke vores følelser og humør. Opfattelsen af farver er ret subjektiv, men der er dog nogle farver, der har en universal betydning. Det er noget, der kan udnyttes, når du kommunikerer ud til dine brugere. Hvad enten det er via sociale medier, din hjemmeside eller andet markedsføringsmateriale.

Hvorfor er farvepsykologi vigtig?

Farver er et stærkt kommunikationsværktøj. Ved at bruge farverne strategisk kan alle farver anvendes til at signalere handling, påvirke humør og forårsage fysiologiske reaktioner ved din målgruppe.

Præcis hvad bestemte farver betyder, er noget folk tit er uenige om. For det handler om hvordan det bliver brugt, de demografiske, fysiske og psykologiske forhold. Noget folk til gengæld ikke er uenige om er, at forbrugere har følelsesmæssige reaktioner på farver.

Når du vælger farver i din kommunikation og til dine designs skal du være bevidst. Du skal ikke bruge farver uden formål. Leg med farverne og udnyt dem. Der findes et hav af forskellige farvegeneratorer – selv kan vi godt lide at bruge coloors.co. Men brug det ikke blot for det visuelle udtryk, men hav også det psykologiske aspekt i mente. Brug farver, der passer til din målgruppe, dit budskab, samt den generelle følelse du ønsker, at brugeren skal have, når de besøger din hjemmeside.

Varme vs. Kolde farver

Varme farver udstråler solrige følelser og kan med fordel bruges i din kommunikation og på din hjemmeside, hvis du ønsker at brugeren skal føle lykke og glæde, når de besøger dig.

Kolde farver bruges derimod bedst til professionelle, simple og b2b hjemmesider. De kolde farver fremkalder følelsen af autoritet og tillid. Du ser ofte disse kolde farver blive brugt på bank-hjemmesider. Her er det tit den rolige havblå, som bliver brugt.


Farvernes betydning

De fleste farver kan opfattes på en positiv eller negativ både, afhængig af hvordan det bliver brugt, farver som bliver brugt sammen med, samt opbygningen af hjemmesiden og kommunikationen i sig selv.

Dog er der nogle generelle betydninger af de mest populære farver:

Rød symboliserer:

  • Spænding
  • Styrke
  • Kærlighed
  • Energi
  • Intensitet
  • Stop eller fare

Generelt symboliserer rød styrke, ild og kraft og er ofte forbundet med lidenskab. Det negative aspekt af den røde farve er raseri og fare.

Orange symboliserer:

  • Kreativitet
  • Balance
  • Varme
  • Begejstring
  • Succes
  • Positivitet

Orange er en kombination af den røde og den gule farve. Det er en munter farve, som symboliserer lykke, glæde, sommer og solskin. Set imod den røde farve, er orange ikke nær så aggressiv, men kan påtage sig nogle af de samme negative følelser som den røde farve. Bruges den orange farve negativt kan den også symbolisere uvidenhed og bedrag.

Gul symboliserer:

  • Glæde
  • Lykke
  • Optimisme
  • Fantasi
  • Sommer
  • Varme

Der findes mange nuancer af den gule farve. Lige fra en neutral gul til den neongule, der skriger i øjnene. Bruges gul korrekt anses det som en lykkelig og optimistisk farve, der repræsenterer de positive gule kvaliteter, som glæde, intelligens, energi, optimisme og lykke. Bruges det derimod negativt, kan det medførere følelser af forsigtighed, kritik, dovenskab og jalousi.

Grøn symboliserer:

  • Vækst
  • Miljø
  • Sundhed
  • Gavmildhed
  • Natur
  • Frugtbarhed

Grøn symboliserer naturen, vækst og harmoni. Den grønne farve bruges ofte for at vise, at man går op i sundhed og miljøet. På den negative front er grøn også et symbol for penge og udviser grådighed og jalousi.

Blå symboliserer:

  • Troværdighed
  • Fred
  • Loyalitet
  • Orden
  • Stabilitet
  • Sammenhold

Som nævnt tidligere er den blå farve i den kolde ende af skalaen og bruges ofte af banker og andre, som ønsker at udstråle tryghed og autoritet. Den blå farve er fredelig og beroligende og udstråler stabilitet og ekspertise. På den negative side kan blå symbolisere depression, kulde og passivitet.


Udnyt farverne, når du kommunikerer

Som nævnt tidligere er der selvfølgelig forskel på farver alt efter erfaringer, associationer og kultur. Farvernes udstråling kan også vendes til noget negativt alt efter sammensætning og målgruppe. Så brug fornuften og test gerne en masse, når du designer med farver, så du udnytter farvernes og deres psykologiske påvirkning bedst muligt, når du kommunikerer ud til din målgruppe.

Del indlæg: