WooCommerce er et gratis shop-plugin bygget til WordPress. WooCommerce giver muligheden for at drive en webshop fra et WordPress CMS (Content Management System) med følgende funktioner; basic produkthåndtering, ordrehåndtering og kurv-funktionalitet (forsendelse, betaling, moms o.l.). Der findes et hav af udvidelser til WooCommerce, som giver en masse unikke muligheder. Jeg vil komme ind omkring nogle af udvidelserne i det her indlæg - mulighederne er mange!
WooCommerce er det mest udbredte WordPress shopsystem, og har på nuværende tidspunkt mere end 5.000.000 installationer fordelt på hele kloden, dog er det blevet hentet næsten 100.000.000 gange fra WordPress plugin database.
Om WooCommerce har nogle reelle konkurrenter kommer an på øjnene, der ser 🙂 Selvfølgelig har de nogle konkurrenter på markedet, som også gør et godt stykke arbejde. Vi elsker WooCommerce, da det giver åbenhed, men som så meget andet, er åbenhed ikke for alle.
Nogle af de konkurrenter og alternativer, der er til WooCommerce kunne blandt andet være:
Der er som alt andet fordele og ulemper ved systemer. Det er derfor vigtigt, at man har gjort op med sig selv, hvad det er man ønsker med sin webshop - ikke bare nu, men også ud i fremtiden.
Eksempler på udvidelser til WooCommerce:
Sender eksempelvis opfølgende mails til kunder, eller til dem som har forladt kurven uden at gennemføre bestillingen
Autogenerere faktura / pakkeseddel til hver ordre i PDF-format
Giver mulighed for at sælge abonnementer gennem din WooCommerce shop
Giver dig mulighed for at vise dine produktpriser med forskellige valuta
Giver mulighed for at lave en “shop i shoppen”, som eksempelvis kan bruges til at give B2B kunder andre priser på dine produkter
Intet shop-system er ideelt for alle brugere eller situationer. Alle har hver deres behov, præferencer osv. For at finde ud af om WooCommerce er noget for dig, så kan man med fordel lave en struktureret process og gøre sig tanker omkring hvilke ønsker du har med din webshop, for derefter nemmere at kunne beslutte hvilket system passer bedst til netop dig.
Du skal derfor ikke bare spørge dig selv om WooCommerce er det rigtige shop system og om det kan løse dine udfordringer. I stedet bør du udarbejde en liste med dine krav/ønsker, og finde ud af om WooCommerce kan løses netop dine behov.
Er du i tvivl om hvordan du kan strukturere sådan et dokument, har vi skrevet en guide omkring netop dette: