Kontakt os

Hvordan kan A/B splittest hjælpe med at øge konverteringerne?

Jesper Luff Olesen

A/B splittesting er et populært værktøj og en effektiv metode til at optimerer din webshop, hjemmeside eller din markedsføring til din målgruppe. Det giver et indblik i dine kunders præferencer, hvad der virker - og hvad der ikke virker, når du skal kommunikerer til dem.

Hvad er A/B splittest?

Når man foretager A/B splittest, så er det for at se om løsning A eller B konverterer bedst. Den besøgende vil få præsenteret to forskellige versioner af den samme side, med enkelte ændringer. Det kunne være ændringer på billeder, tilføjelse af grafik, farvevalg eller tekst og overskrifter. Man tester i en given periode, og når denne er ovre, så kigger man på den data man har indsamlet, og ud fra dette se, hvilken version, der fungerede bedst og på den måde kan man tilpasse og justerer efter dette.

Man kan også justerer på nyhedsbreve. Her kunne man teste for at blive klogere på:

  • Hvilken emnelinje, der har den bedste åbningsrate
  • Finde ud af om din målgruppe er tiltrukket af emojis eller ej
  • Hvilken knappetekst, der får brugerne til at klikke på den
  • Om der skal bruges grafik eller ikke

Øg konverteringerne med A/B splittest

Ved hjælp af A/B split test kan du, som virksomhed, finde ud af hvordan du bedst muligt får kunderne til at interagerer med dit content. Om det er din hjemmeside, din webshop, dine markedsføringskampagner eller e-mail, så kan det hjælpe dig med at se hvad der fungerer i praksis.

Vi kan have alle former for erfaringer i bagagen og tænkte scenarier, men intet virker så godt, som at bruge det i praksis. Test, lyt og lær. Bliv klogere på din målgruppe og deres adfærd. 

Det kan hjælpe med at løfte effekten af din hjemmeside og online aktiviteter. Ved at du kan teste på din målgruppes adfærd kan du hurtigt skabe flere mikrokonverteringer, som fx tilmelding af nyhedsbrev, download af whitepaper. Men også makrokonverteringer, som fx køb af et produkt eller ønsket om at få tilsendt et tilbud.

A/B splittest i praksis

Konkrete eksempler på hvordan du kan A/B splitteste og hvad du kan splitteste på:

Test af call-to-actions (knapper):
A:
Køb nu
Tilføj til kurv
B:
Jeg er med!
Lad os gøre det!
Idéer til at teste tekst på dine knapper

Prøv også at teste med CAPS. Du kan også teste på andet end blot teksten på dine knapper. Det kunne være farver - både på knappen, men også teksten - eller formen på dine knapper. Fungerer de bedre hvis de er runde? Hvis de har en mild runding? Hvis de er helt firkantede?

Du kan også prøve at ændre på placeringen af dine knapper. Det kan have en stor indflydelse hvorvidt dine besøgende ser knappen øverst på din side, eller om de først skal scrolle for at kunne se knappen. Prøv at guide dine besøgende rundt. Evt. med pile eller andet, så du er sikker på de ser det du ønsker de skal se.  

Test af billeder, videoer og ikoner

Billeder og videoer er et stærkt værktøj at benytte, når du skal understøtte dit budskab og overbevise dine besøgende om at foretage en bestemt handling.

Du kunne f.eks. teste på:

  • Billeder af personer vs. billeder af et produkt
  • Et stort billede vs. billedgalleri
  • Animationer vs. statiske ikoner / billeder
  • Farverige ikoner vs. sort/hvid ikoner
  • Opstillede billeder vs. autentiske billeder
  • Video vs. billede
  • Video med lyd vs. video uden lyd
  • Video med undertekster vs. video uden undertekster

Der er selvfølgelig mange flere ting du kan teste på. Det er bare at prøve det af. Lav større tiltag og små tiltag. Alt er relevant for at du kan skabe det bedste indhold til din målgruppe.

Derfor skal du A/B splitteste

Der er intet mystisk eller mega kompliceret ved at A/B splitteste. Du bliver nødt til at lære hvad der fungerer og hvad der ikke fungere for din målgruppe, for at forbedre dine kampagne og digitale tiltag.

Start i det små. Ret teksten i dine knapper. Formuler dine overskrifter, så de bliver mere personlige og sjove, eller lav dem mere seriøse. Kun på den måde kan du vide hvordan du fortsat skal skrive for at have de bedste forudsætninger i din kommunikation med målgruppen. 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram