Kontakt os

Konverteringsoptimerering af din webshop - 5 vigtige områder du kan optimere på

Jesper Luff Olesen

Vil du øge salget på din webshop? Eller give dine kunder en bedre oplevelse, når de besøger din webshop?

Når vi snakker konvertering og konverteringsoptimering, så handler det om at optimerer design og funktionaliteter på din hjemmeside, således at den besøgende foretager en ønsket handling. Det er selvfølgelig meget individuelt hvad du som virksomhed ønsker af dine besøgende. Det kunne f.eks. være:

  • Køb fra webshop
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Udfyld kontaktformular
  • Afspilning af video
  • Download af whitepaper

I det her indlæg vil jeg lige gennemgå 5 områder, som er vigtige at have fokus på, når vi snakker konverteringsoptimering til webshops.

1. Få det vigtigste budskab ind ’Above-the-fold’

Måske har du hørt om ”The fold” på en hjemmeside. Det er den øverste del af din hjemmeside, som er synlig inden du scroller ned og det første besøgende ser, når de besøger din hjemmesiden. Det er derfor vigtigt, at du udnytter dette felt og bruger det til at vise dit vigtigste budskab.

Hvis vi f.eks. kigger på ASOS, så benytter de sig også af dette ’Above-the-fold’ trick. Her har de deres mega menu og deres header, hvor de guider en til den tøjafdeling, som passer lige netop til dig.

Udklip fra Asos hjemmeside, hvor deres primære CTA'er er placeret "Above-the-fold".

Det er også vigtig ikke at give den besøgende for mange valg, når de kommer ind på din webshop. Forestil dig, at de har slået autopilot til og skal guides gennem din hjemmeside til en ønsket handling uden at skulle slå hjernen til. Det skal være nemt, overskueligt og intuitivt.

2. Troværdighed og tryghed

Når man begiver sig rundt på nettet er det vigtigt, at føle sig i trygge hænder. Ellers er man hurtig til at smutte videre. Specielt når det kommer til webshops, hvor du skal lægge ret personlige oplysninger ud og bruge penge. Derfor er det vigtigt, at du virkelig får dine besøgende til at føle sig trygge, når de begiver sig rundt på din side.

Det er mange måder at skabe tryghed og troværdighed på. Bl.a. skal tlf.nr. og e-mail – altså kontaktoplysninger – være nemme at finde og tilgå. De kunne f.eks. ligge i menuen og/eller i footeren på din webshop.

Udklip fra KontorZonens hjemmeside, hvor deres kontaktoplysninger er synlige i menuen.

Andre tiltag, som kan skabe øget troværdighed er hvis din virksomhed har e-mærket. Dette skaber noget autoritet og sikret handel. Derudover kan link til trustpilot og udtalelser fra kunder også hjælpe på troværdigheden. Derudover er USP’er (unique selling points) også gode at have. Nogle, som gør dig unik. F.eks. X antal års erfaring. Fri fragt ved køb over X kr. osv. Disse USP’er kan placeres rundt om på siden, hvor den besøgende har brug for at føle sig endnu mere tryg. F.eks. under produkter eller i kurven.

Udklip fra KontorZonens hjemmeside, hvor de skaber troværdighed med USP'er.

Det er også vigtig ikke at give den besøgende for mange valg, når de kommer ind på din webshop. Forestil dig, at de har slået autopilot til og skal guides gennem din hjemmeside til en ønsket handling uden at skulle slå hjernen til. Det skal være nemt, overskueligt og intuitivt.

3. Gør det nemt for den besøgende at navigere rundt

Ca 30% af alle tabte ordre på webshops skyldes, at kunderne ikke kan finde frem til det ønskede produkt. Derfor er det en god idé at indsætte en søgefunktion på din hjemmeside. Denne kunne placeres i menubaren. For at hjælpe dine kunder endnu bedre kan man også inkorpoterer en ”Mente du?” funktion, som kan hjælpe kunderne med deres søgning. Og i stedet for at give tomme søgeresultater, når webshoppen ikke giver nogle resultater ud fra søgningen, så kan du linke til en UPS-side med ”Måske du vil se på….” produkter.

Lav derudover en tydelig navigation på din side. Specielt hvis der er mange undersider mm., så gør det nemt for dine besøgende, at se hvor på din side de befinder sig og lad altid dit logo linke til forsiden – det forventer dine besøgende faktisk!

Eksempel på brødlkrummesti. Dette giver et overblik over hjemmesidens hieraki-struktur
4. Optimering af produktsiden

Du kan optimerer din produktside på mange måder. Bl.a. kan du vise lagerstatus, leveringstid, forsendelse, returret og sikkerhed på denne side. Eller inkorporere de USP’er jeg nævnte under forrige afsnit.

Derudover kan du f.eks. teste af med ’Kun X’ antal på lager og andre lignende tiltag, som ’tvinger’ den besøgende til at træffe en hurtig beslutning.

Et godt tiltag til din webshop er gode, detaljerede produktbilleder. Sørg for at billederne gengiver farve, tekstur mm. korrekt, så kunden rent faktisk ser det de køber og ikke bliver skuffede/overraskede, når de modtager produktet. ’Et billede siger mere end tusinde ord’, så tænk hvad en video siger. Derfor kan det også være en god idé at lave video med dine produkter. Specielt tøj er godt at have på video, så kunden bedre kan fornemme pasform, længde mm. Mange store virksomheder benytter allerede dette og har gjort det længe – bl.a. ASOS, Zalando og NA-KD. Vi har faktisk skrevet et mere dybdegående indlæg omkring fordelene ved at benytte video på din side. Du kan læse det lige her.

Under dit produkt kan du også have ’Produkter specielt udvalgt til dig’ med relaterede produkter, eller produkter den besøgende tidligere har klikket ind på for at skabe mersalg.

5. Fokus på indkøbskurven

Det er i indkøbskurven, at det største frafald af kunder sker. Det skyldes især, at flere kunder benytter indkøbskurven til at sammenligne priser på flere hjemmesider på samme tid, inden de beslutter sig for, hvor de vil købe produktet.

Derfor er det vigtigt at have fokus på denne side. Hav kontaktoplysninger tydeligt vist på siden – igen for at skabe tryghed og troværdighed. Gør det nemt for den besøgende at se hvilke produkter, der ligger i kurven. Opsummer leveringstid og udsend mails, når ordre er modtaget, ordre er afsendt og eventuelt en opfølgende mail, der undersøger om købet levede op til kundens forventninger. På den måde kan du også blive klogere på kunderejsen og optimerer ud fra det – og har kunden haft en god oplevelse kan du jo passende bruge den positive feedback til at booste troværdigheden på din side ;-) Win Win!

Opsummering

Konverteringsoptimering er en løbende proces. Efter implementering af de konverteringsoptimeringstiltag du laver skal der testes. På den måde kan du blive klogere på hvad der virker, og hvad der ikke gør, så du hele tiden kan justere og tilpasse for at give dine besøgende den allerbedste oplevelse, samt øge dine konverteringer og salg. Opsæt A/B splittest og prøv forskellige ting af, bliv klogere på din hjemmeside og dine besøgende og skab det bedst mulige design og oplevelse for dine kunder.

Ønsker du feedback til hvordan du kan optimerer din webshop? Rådgivning og sparring? Så tøv ikke med at tage fat i os. Vi står klar til at hjælpe dig igennem konverteringsjunglen!
Kontakt os
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram