Aktiver Dark mode Deaktiver Dark mode

Tema vs. Custom website: Hvilket skal du vælge?

Tema vs. Custom website: Hvilket skal du vælge?

Når du skal vælge hvilken løsning du ønsker at gå med til dit website, så er der to forskellige veje at gå. Skal du udvikle hjemmesiden helt fra bunden eller skal du arbejde ud fra et allerede eksisterende tema (skabelon)?

48% af online brugere nævner hjemmesidens design, som den vigtigste faktor, når det kommer til beslutningen om en virksomheds troværdighed.
Ironpaper – New York

Din hjemmeside er muligvis det første sted en potentiel kunde møder og ”ser” dig, og derfor er det så vigtigt, at du på dit website giver et godt og reelt indtryk.

Hvordan vil den løsning du vælger påvirke dig og din virksomheds resultater?

Der er en del forskelle på et købt tema vs. custom website.

Bla. er det ikke alle temaer, som er designet til at virke på alle platforme – altså det er ikke en selvfølge, at det fungerer responsivt. Ikke nok med at temaet ikke er garanteret, at fungerer på f.eks. mobilen, så er det heller ikke garanteret at virke på tværs af forskellige web browsere. Ved at bruge et custom website fra et webbureau, er du sikret at sitet er testet på både Chrome, Safari, Firefox, Internet Explorer mm. – altså at det virker optimalt for din besøgende, uanset hvilken web browser de kommer fra.

Så selvfølgelig vil det påvirke din og din virksomheds resultat, hvilken løsning du vælger. Men det afhænger også af hvilke mål og behov du – og dine brugere – har.

For at gøre det lidt mere overskueligt for dig, så har jeg herunder beskrevet hvad et website baseret på et tema er, samt hvad et custom (skræddersyet) website er og hvilke fordele og ulemper der er ved de to. Jeg håber det kan være med til at hjælpe dig i hvilken løsning du skal gå med.

Hvad er et tema website?

Et tema website er en hurtig, simpel og billigere måde at bygge et website på. Det eneste du behøver her er:

  1. Et tema
  2. Content (tekster, billeder mm.)

Et tema er en allerede færdigudviklet skabelon af et website– eller website sider/sektioner. Ved nogle temaer kan du selv rette i indholdet, altså indsætte dit eget content og ændre på stylingen. Farver og layout, så det passer bedre til dit brand. Dog er dette ofte meget begrænset og hvis du først retter i noget, kan hele designet crashe.

Der findes mange forskellige temaer. Nogle billigere end andre – nogle optimeret til mobil, nogle ikke osv.

Bruger du f.eks. WordPress, så kan du hente temaer direkte ind. Inde i WordPress kan du så ændre i indholdet, navigation mm.

Fordele

En fordel ved at vælge en tema løsning er at det er billigt og hurtigt at komme i gang med. I og med der allerede er en standard skabelon udviklet til dig, så sparer du en masse tid. Dvs. dit nye website kan hurtigt komme i luften.

Derudover er det en nem løsning. Du behøver ikke være hardcore udvikler for at sætte dit eget content ind. Ændre i en farve eller andet. Det skal dog siges, at nogle temaer ikke tillader du selv retter i det og det kan derfor også være en mere besværlig proces at rette det til de farver du ønsker.

Fordele ved en tema løsning opsummeret:

  • Billigt og hurtigt at komme i gang med
  • Nemt. Du behøver ikke at være udvikler for at kunne sætte content ind.
Ulemper

En ulempe ved en tema løsning, er at det ofte er begrænset hvor unikt og tilpasset dit tema kan blive. Selvom der findes mange forskellige temaer er det ikke sikkert, at der findes lige præcis det du ønsker. Du kan derfor ikke være alt for kræsen i dit valg af tema.

Derudover er der ofte begrænset support i tema webløsninger. Mange af dem, som tilbyder tema websites tager en timepris for at fikse fejl eller for at lave små justeringer. Så selvom det kan synes som en billig løsning at gå med ”tema-valget”, så render prisen - bare i support - hurtigt op.

Udover support udgifterne, så kan der også nemt komme andre skjulte udgifter. Så selvom det kan synes billigt at vælge et tema, så finder du hurtigt ud af, at den tid du skal skal investere i det, for at konverterer det om fra et standard tema/skabelon til en skabelon med dit eget content og udtryk, hurtigt løber på.

De fleste tema websites kører også med en urørlig kode. Dvs. du godt kan se den underliggende kode, men du kan ikke ændre den. Og selv, hvis du så kan rette i det, så er der en kæmpe risiko for at funktioner og design bryder sammen.

Ulemper ved en tema løsning opsummeret:

  • Begrænsninger i udvikling og design
  • Du kan ikke ”tillade” dig, at være alt for kræsen i dit valg af tema / skabelon
  • Begrænset support
  • Skjulte udgifter
  • Tager meget af din egen tid
  • Risiko for crash af funktioner og design, hvis du begynder at pille i koden
Hvad er et custom website?

Til forskel fra et tema website, så er et custom – eller på dansk et ”skræddersyet” – website, et website med et design tilpasset dig, dit brand og dine brugere. Der tages højde for dine mål og ønsker, samt dine kunders adfærd.

Fordele

Et skræddersyet website er designet og udviklet 100% til dig og dine brugere. Dine mål og ønsker vejes op mod dine kunders, der laves brugertest, optimeres og designes, så du får det maksimale ud af det skræddersyede website. Der er fokus på brugervenlighed (UX design), samt farver og udtryk, der spiller sammen med din branding. På denne måde er du sikret den røde tråd på tværs af dine platforme. Det gør at dine kunder vil kunne genkende dit brand uanset om det er en flyer, dit website, din butik eller andet de møder.

Med en skræddersyet løsning er der også tænkt optimering af processer ind over. Dvs. backenden er let og overskuelig og det er nemt for dig at rette, tilpasse og tilføje løbende, så dit site altid er optimeret.

Derudover er du med en skræddersyet webløsning garanteret et responsivt webdesign, som fungerer på alle devices og i alle browsere (firefox, chrome mm.). I hvert fald hvis du vælger et ordentligt webbureau til at udvikle et skræddersyet webdesign til dig.

Et custom, skræddersyet website kan også nemt integreres op med tredje parts services som f.eks. MailChimp, HubSpot, Active Campaign mm.

Fordele ved en custom løsning opsummeret:

  • Unikt design
  • Kan tilpasses til dine mål og dine kunders behov og ønsker
  • Brugervenlighed (UX) i top
  • Responsivt design
  • Nemt at viderudvikle
  • Kan nemt integreres op med tredje parts services
  • Overskuelig backend, hvor du kan lære selv at rette, tilpasse mm.
  • 100% eget af dig selv
Ulemper

En af ulemperne ved et skræddersyet website er prisen. Det er en del dyrere end en tema løsning, da der skal bruges flere arbejdstimer for at udvikle et unikt website. Eksperter er inde over helt fra start til slut. Men selvom det kan være en dyr fornøjelse, når man skal have udviklet en skræddersyet løsning, så er det også tjent ind på den lange bane. Som jeg beskrev tidligere ved fordelene, er sitet nemlig udviklet på baggrund af dine mål.

Det kan også være en længere proces at få udviklet et custom website. Det kommer selvfølgelig an på hvor komplekst sitet skal være, hvor meget content du allerede har mm. Hvis du har en stram deadline kan der dog også findes en løsning her - man kan nemlig også lave custom løsninger, hvor man kan være i luften indenfor et par uger. Dette kalder vi en datadrevet design løsning. Her tager man udgangspunkt i det, der allerede findes. Ud fra research, skraber man så alt unødvendigt fra og pakker det ind i nye klæder, omrokerer og tilpasser målgruppen, så både UX og UI spiller. Når sitet er udviklet og online, så går man i gang med at måle hvordan brugerne interagerer med det og laver efterfølgende tilpasninger og optimering af sitet. På den måde kan du komme hurtigt i luften, samtidig med du konstant får viden om dine brugeres adfærd på sitet og kan optimerer på baggrund af dette.

Ulemper ved en custom løsning opsummeret:

  • En dyrere løsning
  • Kan være en længere proces
Jamen skal jeg så vælge et tema eller et custom website?

Nu kender du lidt til fordele og ulemper ved et købt tema vs. et custom website og nu er spørgsmålet bare: Hvilken løsning skal du vælge? Selvfølgelig er der flest fordele ved en custom løsning, men derfor er det måske alligevel ikke det oplagte valg for dig.

Et par vigtige spørgsmål du skal stille dig selv, når du skal se hvilken løsning du skal gå med:

  • Budget. Hvad er mit budget? Har jeg råd til at gå all-in med en custom løsning eller skal jeg starte ud med et tema?
  • Mål. Hvilke mål har jeg med min virksomhed og mit nye site? Kan jeg opnå disse mål med et tema eller kræver det specielle features, som kan laves med en custom løsning?
  • Markedet. Hvordan ser markedet ud? Hvad gør mine konkurrenter? Hvordan kan jeg gøre det bedre?

Helt grundlæggende, så handler det i bund og grund om tid, ressourcer (budget) og målsætning. Hvis du gerne vil have det optimale ud af din digitale tilstedeværelse, så betal det ekstra og få den skræddersyede løsning. Dit website fungerer som din bedste salgsmand – den arbejder for dig 24/7. Selv når du sover, eller holder ferie. Derfor kan det godt betale sig, at fodre og uddanne denne salgsperson, så den altid yder det maksimale. Det personlige, skræddersyede og brugervenlige design får du bare ikke på samme måde med en generaliseret tema løsning.

Så spørg dig selv – hvad er dine behov? Og hvad vil du gerne opnå med dit site?

chevron-downarrow-uparrow-leftarrow-right