Mobile-first indexing: Hvad betyder det for dig?

Mobile-first indexing: Hvilken betydning har det for dig?

Mobile-first indexing træder i kraft for alle websites i marts 2021 – det har Google netop meldt ud.

Men hvad indebærer det så? Og hvad betyder det for dig?

Jamen det betyder, at fra marts næste år vil det content (tekster, billeder mm.), der kun vises til desktop-bruger blive ekskluderet af Google. Før dette baserede Google deres indeksering på baggrund af det indhold du har på desktop-versionen af dit website, hvor det nu vil indekseret på baggrund af mobilversionen.

Internettet har udviklet sig fra desktop til mobil

Bare indenfor de seneste par år er der sket en ekstrem ændring inden for mobile-first tankegangen. Internettet har ændret sig og udviklet sig efter, at flere og flere tilgår nettet via deres smartphone.

Hvor vi før har tænkt, at desktop versionen af et website er det vigtigste, er det nu omvendt.

I gennemsnit bliver hver 4. online køb foretaget via smartphone ?

Google fraråder separate mobilsider

Ja, og det gør vi egentlig også. Det er en forældet sag, at have sit mobil site lagt på en anden URL end desktopversionen. I vores eksempel kunne det f.eks. Være “www.m.octotest.dk”. Dette skaber en masse problemer – både for søgemaskiner, men også for brugere.

Vi ser desværre stadig, at nogle bruger disse separate mobil URL’er. Det er altså bare ikke optimalt og brugervenligt – så hvis du har sådan en mobil URL, så anbefaler vi – og Google (!) – at du skifter over til et responsivt website hurtigst muligt.

Hvad skal du gøre ved mobil-first indeksering?

Først vil jeg lige hurtig nævne, at der ikke er grund til panik – endnu i hvert fald. Ændringen sker først til marts, så vi har lige lidt tid at løbe på og optimerer vores website, så det heller spiller – også for Google.

Ifølge Googles egen forklaring omkring dette emne, så behøver du ikke nødvendigvis at gøre noget, hvis dit website da er identisk i dets desktop- og mobilversion – forudsat, at du er tilfreds med din nuværende placering.

Når det så er sagt, så er det altså bedst at sikre sig, at dit website ikke blot er identisk på desktop og mobil, men også, at det virkelig spiller på mobilen.

Tjek mobilvenligheden på dit website

Som sagt behøver du ikke panikke og du behøver faktisk heller ikke have et helt ‘mobile-first’ koncept af dit website – selvom vi anbefaler det ?. Google indekserer altså også desktop sider. Men når det så er sagt, så er det altså sværere at rangere højt, hvis din side ikke er mobilvenlig.

Det du selv kan gøre er, at køre dit website gennem Googles mobilvenlighedstest. Her kan du se om Google vurdere dit side mobil- eller ikke mobil venlig. Hvis din side ikke klarer denne test, så er din mobil side altså ikke god nok.


Konklusion på mobile-first indeksering

Mobile-first tilgangen er kun blevet mere aktuelt. Det er vigtigere end nogensinde før, at dit website præstere optimalt på mobilen. Det skal være brugervenligt. Brug tid på at teste og tjekke dit website på mobilen. Fungerer det godt nok? Er der noget du kan forbedre? Skal knapperne være større? Skal teksten have større kontrast? Større overskrifter? Der er mange knapper at dreje på og mange parametre at måle efter. Sikre dig, at din mobil spiller maks på mobilen – det vil gøre en kæmpe forskel både for dine brugeres oplevelse, dermed også dit salg, men har også en kæmpe betydning for din rangering på Google ??

Del indlæg: