Sådan vælger du den bedste skrifttype til dit website - Octokom

Sådan vælger du den bedste skrifttype til dit website

Hvordan vælger du den rigtige skrifttype til dit website? Har skrifttypen overhovedet en betydning for dit website? Skal du bare vælge den første og den bedste? Eller skal du bare tage den nyeste, mest trendy skrifttype? Kan du stole på din mavefornemmelse?

Så mange spørgsmål, så mange skrifttyper at vælge imellem ? Det er jo en jungle at finde rundt i alle de skrifttyper, der findes, så jeg forstår godt, hvis du har spørgsmål og er forvirret. Jeg har selv været der. Men jeg har heldigvis lært en måde at afkode skrifttyper, snævre feltet ind og relativt hurtigt spore mig ind på de rigtige skrifttyper til de projekter jeg arbejder med. Og du kan lære det samme!

I det her indlæg vil vi komme ind på hvordan du vælger den bedste skrifttype til lige netop dit projekt, uden du behøver at bruge uendelige timer på at søge rundt på hele nettet.


Hvilken stemning ønsker du at kommunikere ud?

Når vi snakker skrifttyper og projekter er det vigtigt først at forstå følgende:

  • Hvad vil du med skrifttypen?
  • Hvilken stemning ønsker du at kommunikere ud?
  • Hvem er din målgruppe?

Når jeg skal udvælge skrifttyper, så er det første jeg tænker: ”Hvad vil jeg med skrifttypen?”

Skrifttyper og typografi har jo først og fremmest den funktion, at de skal kunne læses. Hvis du vil have succes med dit skrifttypevalg, så skal skrifttypen først og fremmest være letlæselig.

Dog skal det lige siges her, at der selvfølgelig også findes skrifttyper, der ikke er letlæselige. Nogle, som er mere abstrakte og specielle. Igen handler det om hvad du vil med skrifttypen. De ulæselige skrifttyper skal mere ses som en del af branding, samt en form for visuelt udtryk, hvis du ønsker det mere edgy og anderledes.

Alle skrifttyper har forskellige historier og følelser det fremkalder. Så hvilke følelser ønsker du at udtrykke? Her kan du spørge dig selv:

  • Skal skrifttypen være klassisk? Altså en old-time-favorite, eller skal det være en ny og anderledes skrifttype?

Nu kom vi jo kort ind på en mere edgy stil. Og det er også en vej at gå. Men det skal være et bevidst valg om stil og udtryk. Ønsker du et mere klassisk og genkendeligt udtryk, så kan du i stedet vælge en skrifttype, som er brugt før. Vælger du en skrifttype, der ofte er brugt før, så ved du – for det meste – også at det fungerer. Det er det sikre valg og skaber en form for tryghed og genkendelighed over for de besøgende.

Nogle eksempler på klassiske fonte:

  • Helvetica
  • Avenir
  • Roboto
  • Tahoma
  • Calibri
  • Open Sans

Disse skrifttyper er testet og brugt af rigtig rigtig mange, så man ved de fungerer. Og ja, de er klassiske og det er set før, men det betyder ikke nødvendigvis, at de er kedelige. Man kan også altid ”spice” de her klassiske fonte op med en mere ny og trendy overskrift. Man kan kombinere på kryds og tværs, men hav altid i mente, hvad du ønsker at udtrykke med dine skrifttyper.

Så altså find først ud af hvad du ønsker at udtrykke med din skrifttype. Klassisk og genkendelig vs. Ny og funky.


Serif eller sans-Serif?

Nu til næste step. Det hænger igen sammen med hvilket udtryk du ønsker at kommunikerer ud. Skal din skrifttype være serif eller sans-serif? Forskellen på disse to er:

  • Serif fonte har små ”fødder”
  • Sans-serif fonte har ikke fødder

Serif fonte fremstår – som udgangspunkt – mere autoritære og corporate, hvor sans-serif er mere jordnær og simpel. Selvfølgelig handler alt om kontekst. Bruger man serif fonte, som brødtekst, fungerer det dog bedst på trykte medier, hvorimod sans-serif fonte er de mest letlæselige, når vi snakker web.

Computerskærme viser informationer og content gennem et pixeleret gitter – altså gennem en form for mange, helt små bokse. På baggrund af dette kan man derfor sige, at en serif – altså en lille ”fod” – kan være mindre identificerbar på skærme. Link til kilde.

Som ses på illustrationen kan det være sværere, at se ’fødderne’ i en serif font i et pixelgitter. Men med den teknologi, der findes i dag, skulle dette dog ikke være det store problem – dog kan det være et problem, hvis man arbejder med meget små skrifttyper. Der findes jo også mange forskellige former for serif skrifttyper – nogle med tykke og nogle med tynde fødder og dette spiller selvfølgelig også en rolle.

Når alt kommer til alt handler det stadig om det ønskede udtryk, samt få testet på dit publikum. Altså det skal være letlæseligt og henvendt til din målgruppe. Og når det kommer til sans-serif vs. Serif fonte, så kan eventuelt også lave en kombination af disse to. Det er aldrig bare enten eller. Man kan sagtens have en anden skrifttype til overskrifter, knapper eller andet vs. brødtekst. Og altså på den måde kan man nemt kombinerer det autoritære udtryk med et mere simpelt.


Overskrift vs. brødtekst

Når vi snakker skrifttyper brugt på webdesign, så er der stor forskel på overskrifter og brødtekster. Overskrifter skal skabe opmærksomhed, være hurtige at skimte og aflæse. Besøgende sidder ikke i lang tid og læser spalter op og ned på et website, de vil gerne hurtigt kunne afkode budskabet både via store og i øjenfaldende skrifttyper evt. kombineret med noget visuelt som understøttelse.


Gratis eller betalt skrifttype?

Nu har du fundet ud af hvilket udtryk du ønsker med din skrifttype, men skal du vælge en gratis skrift, eller skal du betale for det?

At vælge den rigtige skrifttype kan gøre en kæmpe forskel for det gode design. De fleste computere har et bibliotek med standard skrifttyper. Det kan være fint, hvis du skal skrive i et word dokument eller udarbejde et excel ark. Men når det kommer til identitet og den gode, klare kommunikation, så rækker disse standard skrifttyper ikke altid.

Gratis skrifttyper

Der findes en række sider, som tilbyder gratis skrifttyper. Heriblandt er Googles font-bibliotek. Her er en masse forskellige skrifttyper, hvor du kan søge alt efter type, tykkelse mm. Listen af skrifttyper øges og fornyes hele tiden.

Betalte skrifttyper

Hvis du ønsker et mere ’unikt’ udtryk, så kan du overveje at browse igennem Myfonts. Ved at købe en skrifttype, fremfor at vælge en gratis, hjælper det med at give dit udtryk mere originalitet. Nogle virksomheder ønsker en skrifttype, der ikke bruges af mange andre, for at skille sig ud og være mere genkendelig i deres branding.

Et andet sted at kigge efter skrifttyper er i Adobe Font. Her skal du dog have Adobe abonnementet, for at få adgang. Det smarte ved denne form for skrifttyper er igen, at de er mere originale, der er god filtrering alt efter ønsket udtryk, samt de valgte skrifttyper kan integreres direkte til dine Adobe programmer – f.eks. Illustrator eller Photoshop.


Opsummering

Man ser skrift og forskellige typer af skrift alle steder. Bøger, plakater, tøj, apps, websites mm. Skrifttyper påvirker os. De har forskellige udtryk og fremkalder forskellige følelser ved forskellige folk.

Når du skal vælge den skrifttype du ønsker i din kommunikation handler det meget om det udtryk du ønsker at kommunikerer ud. Som udgangspunkt skal det være let-læseligt. Se på hvem din målgruppe er. Er de til det edgy, anderledes udtryk, eller vil de hellere nemt kunne afkode og læse dine budskaber uden for mange dikkedarer?

Husk der er stor forskel på overskrifter og brødtekst på dit website. Gør det nemt, hurtigt og overskueligt for dine besøgende, at læse dine budskaber.

Om du skal vælge gratis eller betalte skrifttyper er en smagssag. Brows lidt rundt på de forskellige steder og se om der er noget, som passer indenfor dine kriterier.  Bare husk, at hver font har forskelligt udtryk. Find dit udtryk og hold dig til det – skab den røde tråd gennem din kommunikation og branding – både online og offline.

Der er mange måder at finde frem til den rigtige skrifttype for dig og din målgruppe. Ingen måde er den rigtige og følelser er individuelle. Derfor skal der også testes, føles og mærkes efter for at finde den rigtige skrifttype. Det er en stor del af ens identitet og kan derfor være en god idé, at have gjort sig nogle tanker omkring dette, inden man blot vælger en skrifttype i blinde.

Skulle du være interesseret i rådgivning, eller hjælp omkring dit website, så tøv ikke med at tage kontakt til os. Om det gælder skrifttyper, content eller opsætning – så er vi her ?

Del indlæg: