3 forskelle på hvordan mænd og kvinder bruger websites

3 forskelle på hvordan mænd og kvinder bruger et website

Forstå din målgruppe og hvem dit website skal henvende til – Ikke kun bestemt på den branche du skriver/designer til, men også hvilket køn du henvender dig til. Vær bevist.

Et lidt kontroversielt emne at berøre i disse ligestillingstider, men et emne, som har stor betydning for dit website, for at opnå størst mulige resultater. Vi arbejder bl.a. med datadrevet design som gør at vi i den grad kigger meget på data. En data mange ikke kigger på er adfærdsmønstre fordelt på køn i brugen af websites

Herunder kommer jeg med 3 radikale forskelle på, hvordan vi, som køn, bruger et website.

De 3 største forskelle

Et forskningsprojekt udarbejdet af Gloria A Moss fra Buckinghamshire New University, belyser nogle af de forskelle, der ses mellem kvinder og mænd, når vi snakker webdesign.


Fact #1:

Kvinder er mere orienterede mod social integration. Mænd er mere orienterede mod individualistiske mål. Kvinder nyder at browse rundt på flere forskellige websites, hvor de sammenligner ydelser/produkter. Dette er en kontrast til de fleste mænd, som er mere opgaveorienterede og fokuserer på hurtigt at finde, hvad de leder efter, uden nødvendigvis at bruge meget tid på at sammenligne.


Fact #2:

Kvinder fokuserer på socialisering og kommunikation og bruger mere tid på at dele oplevelser/køb på sociale medier. Derfor er integration til ens instagram- eller facebookside en ekstra god idé, hvis man har mange kvindelige brugere.

Mænd fokuserer mere på funktionalitet og er mere tilbøjelige til at benytte et website, som en form for værktøj – for eksempel for at læse nyheder/blogs, downloade PDF-materiale og bruge diverse beregnere/kontaktformular.


Fact #3:

Kvinder har ofte brug for mere information til at træffe en beslutning. Kvinder læser også flere sider, går mere i detaljen om hvad der står på et website, er mere draget af et godt tilbud og lader sig nemt lokke af gode tilbud, som f.eks. at bestille for 200 kr. ekstra for at opnå fri levering.

Mænd derimod, har en tendens til at være mere impulsive og foretrækker simple overskrifter og ikke for meget tekst. De læser mest i punktform og er mindre bekymrede over ting som f.eks. forsendelsesomkostninger mm.


Opsummering

Segmentering efter køn er afgørende, hvis du ønsker at gøre den digitale website oplevelse mere brugervenlig, samt ønsker at øge din vækst og generere flere varme leads via dit website.

Selvfølgelig kan man ikke rede alle mænd og kvinder over samme kam, men der er alligevel nogle ret afgørende forskelle mellem de forskellige køn. Det er dog ikke ens betydende med, at dit website fremadrettet KUN skal henvende sig til det ene eller andet køn. Det betyder bare, at du skal være bevidst om din målgruppe – og de forskellige nuancer, der måtte være i den – når du skal i gang med lave content og designe dit website.

Del indlæg: