11 punkter, der sikrer dig succes med din hjemmeside - Octokom

11 punkter, der sikrer dig succes med din hjemmeside

Den perfekte hjemmeside

Her er en guide med 11 punkter til at du med garanti får succes med dit website.

At tiltrække folk til din hjemmeside, samt efterfølgende at fastholde dem, kan være noget af en udfordring. Internettet er blevet et meget konkurrencepræget sted og det stiller nogle krav til din virksomheds hjemmeside. Din hjemmeside har derfor aldrig været vigtigere for din virksomheds tiltrækning og vækst.

Selvfølgelig kræver det tid og ressourcer at bygge en ny hjemmeside, som dine kunder vil blive ved med at vende retur til og der er desværre ingen smutvej eller magiske værktøjer, der kan hjælpe dig med at gøre det. Det er en langsigtet proces, hvor man lærer og tester undervejs. På den måde vil du se hvad der virker, samt hvad ikke virker for din målgruppe.

I dette indlæg vil jeg dele 11 punkter, som jeg mener er alfa og omega i forhold til at ramme dine besøgendes behov bedst.

1. Hold det enkelt

Det første – og det vigtigste punkt – når du bygger din hjemmeside, er at holde det enkelt. Dine besøgende ønsker at få ”serveret” det de har brug for så hurtigt og nemt, som overhovedet muligt.

Hvis besøgende på din hjemmeside ikke hurtigt kan få besvaret de spørgsmål, de måtte have, så smutter de hurtigt igen og leder evt. efter svar hos dine konkurrenter.
Du skal – så vidt muligt – undgå unødvendig navigation.

På dine CTA’er (call to actions / knapper) er det smart at bruge de vigtigste søgeord og være konkret i teksten, så dine besøgende ved hvor knappen fører hen med det samme.

En enkel navigation, der er nem for den besøgende at forstå, er én af de vigtigste faktorer, for at din hjemmeside får succes.


2. Giv altid dine besøgende en kvittering eller et tak

Undersøgelser viser, at besøgende føler sig mere tilfreds med deres køb eller tilmelding af nyhedsbrev el.lign., hvis de efterfølgende modtager en form for kvittering, eller et ”tak”.

Efterlad aldrig dine besøgende på en tom side. Det vil gøre dem forvirrede og utrygge. Det kunne f.eks. være at kunden lige har købt en hat på din webshop. Når betalingen er gennemført, skal du gøre det klart og tydeligt, at processen er afsluttet. Hvis de har trykket ”godkend køb” og herefter lander på en blank side, så vil de stå med spørgsmål, som: ”Gik betalingen igennem? Hvad skal der ske nu? Får jeg min hat?”. Det er en forholdsvis lille handling at lave en ”tak for dit køb ”-side, men det har en kæmpe betydning for dine kunders opfattelse af dig og din virksomhed og vil være med til at styrke kunders tillid.

Giv de besøgende, der foretager et køb, tilmelder sig dit nyhedsbrev eller udfylder din kontaktformular, en idé om hvad næste step er. Vil de modtage en mail fra dig? Og hvornår kan de forvente at modtage mailen? Vil du planlægge en opringning til dem? Alle væsentlige oplysninger om de næste trin skal du beskrive – klart og tydeligt. Den ekstra service vil gøre en verden til forskel overfor dine potentielle kunder.


3. Din hjemmeside SKAL loade hurtigt

INGEN bryder sig om en langsom hjemmeside.

Din hjemmesides hastighed har en væsentlig indflydelse på dine besøgendes oplevelse og derfor også din konvertering. En rapport fra Google og Bind på O’Reilly Radar viste, at mindre end en stigning på 2 sekunder af forsinkelser i loadtid reducerede brugertilfredsheden med 3,8%. Derudover steg den tabte omsætning pr. bruger med 4,3%.

Derfor er det en god idé, at du jævnligt tjekker din hjemmesides load-tid og sikrer dig, at det indlæses hurtigt.

Læs også:
Hvordan påvirker load-tid din bundlinje?

4. Anvend isoleringseffekten

Hvis et objekt / element afskiller sig fra omgivelserne og de andre elementer, så er det mere sandsynligt at dette bliver husket frem for resten. F.eks. bliver enhver farve, der skiller sig ud fra baggrunden, bemærket og husket, hvorimod enhver farve, der smelter sammen med baggrunden let bliver ”glemt”.

Brug det til at lede dine besøgendes opmærksomhed på områder eller elementer du ønsker, at de skal se eller klikke på. At gøre et produkt anderledes end de omkringliggende produkter tiltrækker naturligvis dine besøgendes opmærksomhed på det pågældende produkt.

Du skal dog huske at fremhævelse af et produkt eller et element lægger mindre vægt på de andre elementer. Stræb altid efter at bevare en fornuftig balance. Det er vigtigt, at du lægger vægt på de rigtige elementer og at du ikke bruger for mange karakteristiske elementer, da det hurtigt kan skabe en rodet brugergrænseflade.

Læs også:
Få styr på kontrasterne på dit website og gør dit website mere tilgængeligt og brugervenligt
Læs også:
Farvepsykologi: Udnyt farver til at fremkalde følelser hos dine kunder

5. Skriv kortfattede og direkte overskrifter

Overskrifter er et af de mest sete og vigtigste emner på din hjemmeside, da besøgende hurtigt skal kunne danne sig et overblik over hvad din hjemmeside tilbyder. Vælg derfor overskrifter, der er direkte og kortfattede for hurtigt at kortlægge overfor dine besøgende, hvad de kan forvente at finde på din hjemmeside.


6. Undgå at få dine besøgende til at tænke

Hvis dine besøgende skal bruge ekstra meget energi på at forstå og fordøje dine budskaber, samt nå deres mål på din hjemmeside, så vil de blive frustrerede og sandsynligvis forlade siden uden at konvertere.

Det er din opgave, at gøre det så nemt som muligt for dine kunder at navigere på din hjemmeside, hvis du vil have den til at blive hængende.


7. Følg den minimalistiske tilgang

Hvis folk bliver sat overfor for mange valgmuligheder, har de en større tendens til at udskyder deres beslutning og kan i sidste ende med slet ikke at konvertere.
Du skal huske, at de fleste kunder – hvis ikke alle – ønsker og har brug for enkelhed. De ønsker en oplevelse der er hurtig, komfortabel og fokuseret på den ene opgave de skal udføre på dit hjemmeside (f.eks. foretage et køb eller downloade en e-bog).

Alt for indviklede designs, effekter eller for mange ekstra funktioner kan hæmme dine besøgendes beslutningsproces.

Lad ikke dine besøgende behandle for meget information. Lad være med at præsentere et hav af farver og forskellige grafiske elementer og stilarter og brug ikke flere end maks. 2 skrifttyper på dit website. Dit mål er at gøre din hjemmesides funktioner og visuelle elementer så enkle som muligt.


8. Lad ikke dine besøgende arbejde hårdt for at nå til dig

Hvis du ønsker, at dine besøgende nemt kan kontakte dig, så skal du placere dine kontaktoplysninger på steder, hvor det er nemt for den besøgende at finde dem.

Placerer du dine kontaktoplysninger, hvor de kan være besværlige for dine besøgende at finde, vil de højst sandsynligt ikke kontakte dig. De vil ikke arbejde for hårdt for det.


9. Besøgende på din hjemmeside kan ikke lide lange kontaktformularer

Når du har kontaktformularer på sider som: “kontakt os” eller “download e-bog”, så husk denne gyldne regel:

Hold det enkelt.

Besøgende hader at skulle udfylde adskillige felter for blot at downloade en enkelt e-bog. Og især for førstegangsbesøgende er det ikke sandsynligt, at de stoler nok på dig til at de kan give dig deres personlige oplysninger.

I KNOW, det er vigtigt at få så meget information som muligt om dine besøgende eller kundeemner. Du skal dog også huske på deres præferencer når det kommer til at holde deres personlige oplysninger sikre online.


10. Tjek din grammatik.

Små ting, som grammatik og stavefejl, kan dræbe din troværdighed.

I en undersøgelse viste det sig at 59% af de mere end 1000 adspurgte “ikke ville bruge en virksomhed, der havde åbenlyse grammatiske eller stavefejl på deres hjemmeside eller markedsføringsmateriale.” Desuden sagde flertallet, at de slet ikke ville stole på virksomheden.

Dårlig grammatik kan også skade din hjemmesides SEO og dermed placeringen på Google. Selvom der ikke er nogen direkte sammenhæng mellem grammatik og rangering, så er velskrevet indhold mere tilbøjelige til at blive delt og linket til sammenlignet med dem, der er dårligt skrevet og med åbenlyse fejl.

I stedet for at ofre din troværdighed og din hjemmesides placering, så er det en god idé at gøre en ekstra indsats for at bruge korrekt stavning eller grammatik og få dit content korrekturlæst.


11. Jobbet er ikke slut bare fordi dit website er live

Sad news: Dit website bliver aldrig komplet!

Den måde dit website er sat op nu kan fungere rigtig godt i dag, men det kommer ikke til at forblive sådan i de næste seks måneder eller det næste år. Du bliver altid nødt til at ændre noget, tilføje noget, fjerne noget. Og glem ikke det faktum, at du regelmæssigt bliver nødt til at følge med i SEO og UI/UX-tendenser.

Frem for alt andet skal du huske, at du altid skal justere for at imødekomme dine besøgende skiftende behov og ønsker. Så gå altid ud over dine grænser.

Fejr hver præstation på dit website, men gå bagefter tilbage til arbejdet og gennemgå det igen.


Konklusion

At oprette og vedligeholde dit website er en krævende opgave, men efterhånden vil du opleve at det er rigtig spændende og at det kan skabe store resultater for din virksomhed!

Del indlæg: