Giv et godt førstehåndsindtryk på din hjemmeside - Octokom

Sådan giver du et godt førstehåndsindtryk på din hjemmeside

Vi ved alle, at førstehåndsindtrykket er vigtigt, men ved du hvor kort tid vi egentlig har til at give dette?

7 sekunder. I gennemsnit vil den besøgende – efter 7 sekunder – have fået et indtryk af hvem du og din virksomhed er – og nogle undersøgelser viser faktisk, at en tiendedel af et sekund er alt hvad det kræver for at kunne afgøre træk hos den enkelte, som f.eks. troværdighed.

Vær klar i spyttet, når du kommunikerer

Men 7 sekunder er jo ingen tid? Det er ikke engang nok tid til at skulle læse et CV igennem, at fortælle hele din historie, besvare en mail eller lave et LinkedIn opslag. Det er derfor det er så vigtigt, at være klar i spyttet, når du kommunikerer med din målgruppe. Din hjemmeside bør være intuitiv, samt det bør være let for den besøgende at finde relevant information og navigerer rundt.

Besøgende på din hjemmeside vil på få sekunder tage en hurtig afgørelse, hvorvidt de vil blive hængende på siden eller om de vil forlade den.

Konkrete tips til at skabe et godt førstehåndsindtryk

Helt konkret kan en kortfattet tagline eller overskrift øverst på din hjemmeside – måske koblet sammen med et billede, infografik eller video, for at støtte op om budskabet og den/de følelser, der skal fremkaldes – skal kunne fortælle kunderne helt nøjagtigt hvad de kan forvente af resten af dit indhold.

Svært? Ja! Og man rammer sjældent rigtig med første sætning. For mange af de antagelser og den viden vi selv har om vores virksomhed – vi har jo en masse erfaring og ved hvad vi kan tilbyde og hvor meget værdi vi kan skabe for kunden – gør, at vi ofte formulerer os ”forkert”. Vi skriver noget, som egentlig ikke giver mening, når det står for sig selv, med mindre man har erfaringen eller den nødvendige viden. Men det må vi antage af dine besøgende ikke har. Ikke endnu i hvert fald. Derfor er det en god idé at teste.

Test, lyt og lær!

Test nogle forskellige overskrifter og se hvordan de performer. Spørg din målgruppe. Folk i dit netværk og folk udenfor dit netværk. Det er altid godt at høre fra folk, som aldrig har stiftet bekendtskab med dig eller din virksomhed – de giver nemlig deres umiddelbare svar og indtryk af dig – uden at være blevet påvirket forinden af din charme, erfaring og viden.

Lav også gerne brugertest på siden. Vær sikker på at din målgruppe kan finde de relevante ting – fx produkter, dine services eller andet – uden at blive forstyrret. For bliver de forstyrret og forvirret, så smutter de altså.

Opsummering

Uanset hvordan du danner førstehåndsindtrykket med dine kunder og brugere, så er det vigtigt, at du arbejder effektivt, kommunikerer kort, klart og tydeligt for at undgå konsekvenserne af et negativt eller ikke-eksisterende førstehåndsindtryk. Jo mere du tester og analyserer, des bedre bliver dit førstehåndsindtryk, hvilket kan være altafgørende, når vi snakker salg og leadgenerering.

Del indlæg: