Traditionel vs. Datadrevet Design - Octokom

Traditionel vs. Datadrevet Design

Fra ostebutik til lækker hjemmeside

Hvis vi lige starter med at forestille os en hjemmeside som en fysisk butik, der sælger forskellige slags oste, så vil du forstå alle de ting, der skal tages stilling til inden lancering af butikken. Du skal have tænkt på målgruppen. Hvem henvender du dig til? Skiltning, belysning og interiørdesign. Hvilken stil skal du køre med? Der skal være en rød tråd i butikken og det skal være en god oplevelse for den besøgende. Du skal tænke på produktudvalget og prisfastsættelse. Der er hundredvis af mindre beslutninger du skal træffe, som i sidste ende vil afgøre hvad kunderne vil opleve, når de træder ind i din butik. Det samme gælder altså for din hjemmeside.

Det er en oplevelse at besøge sådan en ostebutik, ligesom det også skal være en oplevelse at besøge din hjemmeside. Det skal være en god oplevelse, hvor kunden med det samme forstår hvad din butik sælger, hvor prislejet ligger og hvordan de ”køber” osten.

Ingen butiksejer åbner en butik og så lader den stå i flere år før de laver ændringer og forbedringer. Der er konstant ting, der skal analyseres, bestilles hjem, omrokeres – hvad sælges og hvad gør ikke?

Fordele og ulemper ved begge metoder

Der er fordele og ulemper ved den traditionelle måde at opbygge hjemmeside og den Datadrevne tilgang. Den traditionelle måde at udarbejde hjemmesider er den vi har kendt til i årtier. For det meste er der ved denne metode en lang ’start’-proces, hvor der ved Datadrevet Design er en hurtig lanceringsperiode.

Læs også:
Hvordan skaber Datadrevet Design kvalificerede leads?

1. Beslutningsgrundlag

Når vi snakker om traditionel hjemmeside design, så er der en ret anderledes tilgang til det frem for Datadrevet Design.

Med den traditionelle tilgang bliver mange af designvalgene truffet ud fra egne erfaringer, konkurrenter, samt noget man har set et andet sted og finder inspirerende. Jovist, det kan da sagtens fungerer med at designe ud fra antagelser, men det er mere held end forstand, hvis det rent faktisk passer til dine besøgende og tiltrækker og konvertere optimalt.

Ser man på den Datadrevne Design tilgang, så er design beslutningerne hovedsageligt lavet på baggrund af data – deraf navnet. Her designer man ikke nødvendigvis ”pænt”, men mere brugertilpasset. Her bliver beslutninger truffet på baggrund af analyser og brugertests. På grund af brugernes konstante digitale udvikling, så er det også vigtigt at man med denne tilgang ofte tester og justerer, så hjemmesiden konstant er tilpasset brugerne – det kommer vi også ind på lidt senere.

2. Den kreative tilgang

Traditionelle hjemmesider kan tage flere måneder af færdiggøre. På disse måneder kan der være sket en hel masse internt i jeres virksomhed, struktur mm., men bestemt også med brugerne af jeres hjemmesider. Man kan have fået nye gode idéer, som man gerne vil have implementeret og så kan der hurtigt gå endnu længere tid inden hjemmesiden er klar til brugerne. Med den traditionelle måde at udarbejde hjemmesider på har du et helt ”færdigt” design, når hjemmesiden er klar til lancering. Og så bliver der ikke gjort mere ved den, før den måske skal optimeres og relanceres et par år efter. Og der kan altså nå at ske meget på to år. Både designmæssigt, men også brugermæssigt og her er det ofte at den traditionelle hjemmeside ikke kan følge med, fordi den bare ”står stille”.

Med Datadrevet Design bliver der udarbejdet en strategi og hjemmesiden lanceres på baggrund af denne indenfor en måned. Dvs. man er hurtigt i gang. På den måde kan man også hurtigt komme i gang med at teste og tilpasse siden.

Er det usikkert med så hurtigt en lanceringsperiode, når man nu er vant til at det ”normalt” kan tage flere måneder? Nej, det er det bestemt ikke. Det giver os blot mulighed for hurtigt at komme i gang med at teste og få reél data ind, så siden kan vokse og tilpasses, så den konstant performer det allerbedste til dine brugere.

Selvom siden er hurtigt oppe og køre, så har vi gjort forarbejdet. Det er stadig en pæn og brugervenlig side du får – den er blot mere skrabet en normalt, da vi så løbende kan bygge på. På denne måde kan man også bygge på hvor det er mest nødvendigt, så man ikke ”spilder tiden” på sider og designtiltag man tror kunne være en god idé, men i stedet får konkret data, så man kan optimere der, hvor det giver mening. Med Datadrevet Design arbejdes ud fra et konstant feedback loop, hvor der hver måned indsamles data fra tidligere implementeringer, der A/B splittestestes og disse resultater bruges så til at justere hjemmesiden yderligere og gøre den endnu mere brugeroptimeret.

Feedback loopet ser sådan her ud:

3. Få noget ud af din hjemmeside

Som nævnt i tidligere punkt er traditionelle hjemmesider ofte flere måneder om at blive færdiggjort. Det kan selvfølgelig også gå en del hurtigere, men med større projekter ser vi ofte, at det kan tage lang tid førend hjemmesiden er helt færdig og klar til lancering. Grundet denne lange ventetid går der også tid førend hjemmesiden kan komme i gang med at tjene sig selv ind igen, samt være med til at generere leads og konvertere.

En af fordelene ved Datadrevet Design er den hurtigere ”indtjeningstid”. Jo hurtigere en hjemmeside er i luften, jo hurtigere kan den bidrage med salg og konverteringer. Dette betyder hurtigere ROI (return on investment).

4. Wishlist og forsinkelser

Du sidder og er i gang med at udarbejde jeres nuværende hjemmeside. Du arbejder ud fra de mockups og den kravspecifikation, som blev fastsat i starten af projektet. Nu er der gået 6 uger i projektet og nogle af dine kollegaer synes det kunne være en fantastisk idé, hvis der kan tilføjes den her feature til hjemmesiden. Denne feature ryger så på ’to-do’-listen. Et par dage senere kommer én af de andre kollegaer med en anden feature, som så også ryger på to-do-listen. Og sådan fortsætter det så.

Deadline rykker sig ikke, men det gør din ’to-do-liste’ derimod. Det her er ikke ualmindeligt, når man bygger en traditionel hjemmeside – tværtimod. Folk får nye idéer og de digitale trends og tendenser står ikke stille, selvom du ønsker det – i hvert fald lige i denne udviklingsfase.

Med Datadrevet Design bliver disse idéer også sat på en såkaldt ’to-do-liste’. Vi kalder det så bare en ’Wish-list’. Og det er disse idéer, som vi arbejder ud fra i vores feedback loop. De tiltag og idéer, som står på wish-listen bliver nummereret alt efter vigtighed og dermed har man en prioriteret liste man kan arbejde ud fra én gang om måneden, når vi analyserer og aflæser den indhentede data.


Skal du vælge den traditionelle eller Datadrevne hjemmeside?

Ja, som du kan høre er der fordele og ulemper ved begge måderne at bygge hjemmesider på. I sidste ende handler det om hvad du vil have ud af din hjemmeside, samt hvor meget tid du er villig til at investerer i projektet. Det er uvurderligt at have et website, der er brugervenlig, fremkalder tillid, skaffer kvalificerede leads og hjælper dig med at blive set i det online univers.

Med den traditionelle fremgangsmåde har du – efter en længere periode – en færdig hjemmeside, som du ikke behøver røre ved de næste par år. Dvs. den på et tidspunkt vil blive outdatet og ikke konverterer som den gjorde i starten.

Med Datadrevet Design er du hurtigt i gang med din nye hjemmeside. Du starter dog ud med en lidt mere ’skrabet’ version end ved den traditionelle tilgang, men til gengæld er den bygget ud fra konkret data til lige netop dine brugere. Der bliver hver måned analyseret og implementeret forbedringer, så den konstant er brugertilpasset og performer. Denne fremgangsmåde kræver dog også en del mere af dig og din virksomhed – i hvert fald hvis du vil have det maksimale ud af forløbet. Ingen kender din virksomhed som du gør.

Vores tilgang til Datadrevet Design er at holde workshops, som uddanner jer og stiller spørgsmål, så I kan vokse som team og virksomhed og ikke er afhængig af hverken os eller andre bureauer. Derudover uddanner vi jer i hvordan salg og marketing kan arbejde sammen, så I kan finde frem til de spørgsmål jeres kunder spørger om besvarer dem, skabe tillid og være den mest pålidelig stemme i jeres branche.

Del indlæg: